مهندسین 401
وبلاگ کوتاهی برای زارش

کمتر از ۶ ساعت نخوابید

 

4

 

تحقیقات پژوهشگران آمریکایی نشان می دهد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه روز می‌خوابند، بیشتر در معرض اختلالات غیرطبیعی قند خون و ابتلا به دیابت نوع دو هستند.
در این مطالعه مشخص شد خطر افزایش قندخون و ابتلا به دیابت، در افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، نسبت به افرادی که ساعات بیشتری می‌خوابند، ۴٫۵ برابر افزایش می یابد.
تحقیقات پیشین حاکی از این بود که کم خوابی و بی خوابی با ابتلا به چاقی، افزایش فشارخون، بیماری های قلبی- عروقی و افسردگی همراه است.
در دیابت نوع دو که تا حد زیادی به شیوه زندگی وابسته است، حساسیت سلول ها به هورمون انسولین کاهش می یابد، وضعیتی که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود.
برای انجام پژوهش اخیر، میزان متوسط خواب شبانه روزی و تغییرات قندخون گروهی از افراد در یک دوره زمانی ۶ ساله ثبت شد.
نتایج نشان داد افرادی که کم‌خوابی دارند، نسبت به افرادی که ۶ تا ۸ ساعت می‌خوابیدند، با احتمال بیشتری دچار افزایش قند خون ناشتا و دیابت نوع دو می‌شوند.
این نتایج پس از در نظر گرفتن اثر سن، چاقی، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سابقه دیابت در افراد خانواده به دست آمد.




تاریخ: سه شنبه 10 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

مهمترین تفاوت آزمون سراسری امسال نسبت به سال گذشته

آزمون سال 92 برای 3 هزار کد رشته محل اعمال نخواهد شد

امسال پذیرش دانشجو در بیش از 3 هزار کد رشته محل دردانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی بر اساس سوابق تحصیلی صورت می گیرد.

دکتر حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: بر اساس آخرین مصوبه ماده 4 کمیته کارگروه قانون پذیرش دانشجو، و بر اساس نوزدهمین جلسه قرار شد که برای حدود 3 هزار کد رشته از میان کد رشته محل های تحصیلی که متقاضی کمتری دارد ، پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی بر اساس سوابق تحصیلی صورت گیرد به عبارت دیگر برای این 3 هزار کد رشته آزمون سراسری اعمال نخواهد شد.

وی گفت: از نظر ضوابط و شرایط آزمون امسال همانند سال گذشته خواهد بود و سوابق تحصیلی برای داوطلبان جدید سالی واحدی که دیپلمه سال 84 به بعد باشند و امتحانات نهایی آنها به صورت سراسری برگزار شده باشد تا 25 درصد با تاثیر مثبت اعمال می شود.

توکلی با اشاره به اینکه سوالات همگی از سطح کتب درسی دبیرستان و پیش دانشگاهی خواهد بود تصریح کرد: سوالات از متن کتب سال دوم ، سوم و پیش دانشگاهی طراحی می شود و کسانی هم که در سنوات قبل بودند و دیپلمه نظام قدیم هستند باید مبنای مطالعه را این کتب قرار دهند.




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

شرايط شرکت اخراجيها و انصرافيها در کنکور92

پرتال دانشگاهی به نقل از خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آن دسته از داوطلباني که ديپلم خود را بر اساس نظام جديد آموزش متوسطه از سال 1384 لغايت سال 1391 دريافت کرده يا به زودي اخذ مي کنند در صورتي که اطلاعات آنان در بانک اطلاعاتي ارائه شده از سوي مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش وجود نداشته يا ناقص باشد بايد به آدرس اينترنتي http://dipcode.medu.ir جهت تکميل اطلاعات خود مراجعه کنند.

در صورت تأييد اطلاعات آنان از سوي آموزش و پرورش، مي توانند از تاريخ 30 بهمن ماه تا 3 اسفندماه با مراجعه به سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به ثبت نام خود در آزمون سراسري سال 1392 اقدام کنند.

ممنوعيت دانش آموزان برای شرکت در کنکور

آن دسته از دانش آموزاني که در سال سوم نظام جديد آموزش متوسطه به تحصيل اشتغال دارند همچنين آن دسته از دارندگان ديپلم نظام جديد آموزش متوسطه که وارد دوره پيش دانشگاهي نشده اند و يا به صورت داوطلب براي دوره پيش دانشگاهي ثبت نام نکرده اند، چنانچه در آزمون ثبت نام و شرکت کنند به عنوان متخلف تلقي و برابر قانون تقلب و تخلف با آنان رفتار خواهد شد.

شرايط اختصاصي داوطلبان

داشتن ديپلم دوره چهار ساله متوسطه نظام قديم آموزش متوسط يا گواهينامه دوره پيش دانشگاهي که حداکثر تا 31 شهريورماه سال آينده دريافت مي شود يا داشتن مدرک کارداني (فوق ديپلم) از جمله شرايط اختصاصي داوطلبان براي شرکت در کنکور 92 است.

دارندگان مدرک کارداني (فوق ديپلم) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي همچنين دارندگان مدرک کارداني پيوسته آموزشکده هاي فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش همچنين آن دسته از داوطلبان مذکور که حداکثر تا 31 شهريورماه سال آينده در مقطع کارداني (فوق ديپلم) فارغ التحصيل مي شوند، حق ثبت نام و شرکت در آزمون سراسري را خواهند داشت.

شرط حضور دانشجويان اخراجيها و انصرافيها در کنکور

دانشجويان اخراجي آموزشي موضوع ماده 29 آيين نامه آموزشي همچنين دانشجويان دوره کارشناسي که مدرک معادل کارداني (اعم از کارداني عمومي و يا کارداني ) را دريافت کرده اند نيز مانند مقررات مربوط به دانشجويان انصرافي پس از تسويه حساب کامل با مؤسسه ذيربط همچنين اداره کل امور دانشجويان داخل و صندوق رفاه دانشجويان وزارت ذيربط و در صورت نداشتن مشکل نظام وظيفه (براي برادران) حق ثبت نام داشته و مطابق ماده 31 آيين نامه آموزشي دوره هاي کارداني و کارشناسي پيوسته و ناپيوسته، محدوديتي در انتخاب رشته ندارند.

اين دسته از داوطلبان مي توانند تمام تعهدات مربوط را پس از اتمام تحصيلات خود به صورت يکجا به انجام برسانند.

همچنين دانشجوي انصرافي چنانچه واجد ديگر شرايط مندرج در دفترچه راهنما باشد، حق ثبت نام و شرکت در آزمون را دارد.

چه کساني حق شرکت در آزمون را ندارند

متقاضياني که از سال تحصيلي 64-1363 به بعد، دو نوبت در آزمون هاي ورودي (دوره هاي روزانه) رشته هاي تحصيلي متمرکز و يا نيمه متمرکز پذيرفته شده باشند، حق ثبت نام و شرکت در آزمون سراسري سال 1392 را نخواهند داشت.

پذيرفته شدگان دوره هاي روزانه آزمون سراسري سال 1391 (اعم از رشته هاي متمرکز و يا نيمه متمرکز) حق ثبت نام و شرکت در آزمون سراسري سال 1392 نخواهد داشت.

يک شرط ثبت نام در آزمون براي کنکوريهاي قبول شده

همچنين دانشجويان دوره هاي نوبت دوم (شبانه)، نيمه حضوري، مجازي و بين المللي دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي، دانشگاه پيام نور و مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي که از معافيت تحصيلي استفاده نمي کنند، مي توانند بدون انصراف از تحصيل در آزمون سراسري سال 1392 ثبت نام و شرکت کنند.

اين دسته از داوطلبان در صورت موفقيت و قبل از ثبت نام در رشته قبولي جديد، لازم است از رشته قبولي قبلي خود انصراف قطعي حاصل کرده و گواهي مربوط را به مؤسسه ذيربط ارائه کنند، اما اين دسته از داوطلبان حق بازگشت و ادامه تحصيل در رشته قبولي قبلي خود را ندارند.

دانشجويان دوره هاي فوق که از معافيت تحصيلي استفاده مي کنند، به منظور ثبت نام و شرکت مجدد در آزمون سراسري لازم است پس از انصراف قطعي از تحصيل خود را به بخش هاي وظيفه عمومي معرفي و به خدمت اعزام شوند. بديهي است اين دسته از داوطلبان پس از اتمام دوران خدمت نظام وظيفه حق ثبت نام و شرکت در آزمون سراسري را خواهند داشت.

ثبت نام در آزمون سراسري 92 از پنجشنبه 16 آذرماه آغاز خواهد شد.

 


منبع خبر



تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

منابع کنکور 92 اعلام شد

[ 1391/9/13 ]

به گزارش ایسنا، منابع آزمون‌های عمومی و اختصاصی در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی به شرح زیر است:

آزمون عمومی

آزمون عمومی برای داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم آموزش متوسطه به منظور تشخیص میزان آمادگی داوطلبان در زمینه دروس عمومی و در حدود اطلاعات علمی کتب نظام جدید آموزش متوسطه سالی واحدی مشخص شده باشد. مواد آزمون عمومی و ضرایب آن و همچنین کتب منابع سوال در هر یک از دروس برای کلیه داوطلبان اعم از داوطلبان نظام جدید (ترمی واحدی و یا سالی واحدی) و نظام قدیم آموزش متوسطه برای کلیه گروه‌های آزمایشی اینگونه اعلام شده است:

- آزمون زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4، کتب منابع طرح سوال (دوره پیش‌ دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه)

- آزمون زبان عربی با ضریب 2، کتب منابع طرح سوال (سال‌های سوم و دوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه)

- آزمون فرهنگ و معارف اسلامی با ضریب 3، کتب منابع طرح سوال (دوره پیش‌ دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه)

- آزمون زبان خارجی (انگلیسی،‌ آلمانی، فرانسه، روسی، ایتالیایی) با ضریب 2، کتب منابع طرح سوال (دوره پیش دانشگاهی و سال سوم دبیرستان نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه)

چنانچه داوطلبان اقلیت‌های مذهبی (کلیمی، زرتشتی، مسیحی)، بخواهند به سوالات معارف غیر اسلام پاسخ دهند، ضمن علامت‌گذاری در بند 15 تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی باید به سوالات اقلیت‌های دینی که از مشترکات همه ادیان رسمی و اعتقاد دینی آنها که در دوران تحصیل آموزش می‌بینند، بر حسب مورد پاسخ دهند.

آزمون اختصاصی

آزمون اختصاصی برای داوطلبان نظام جدید (اعم از سالی واحدی و یا ترمی واحدی) و نظام قدیم آموزش متوسطه به منظور تعیین میزان آشنایی علمی آنان با پایه‌های اساسی و اصولی رشته‌های موجود در هر گروه آزمایشی و در حدود اطلاعات علمی کتب نظام جدید آموزش متوسطه سالی - واحدی برگزار می‌شود.

مواد آزمون اختصاصی و ضرایب هر یک از دروس امتحانی گروه‌های آزمایشی 1، 2، 3، 4 و 5 در شرایط اختصاصی هر گروه به ترتیب در بخش منابع آزمون‌های اختصاصی دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون سراسری درج شده است.

منابع آزمون‌های اختصاصی گروه‌های آزمایشی

گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی:

الف) از کلیه شرکت‌کنندگان فارغ‌التحصیل و دانش‌آموزان دوره پیش‌ دانشگاهی نظام جدید آموزش متوسطه و همچنین کلیه فارغ‌التحصیلان نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی دروس ریاضیات، فیزیک و شیمی در حدود اطلاعات علمی کتب دوره پیش دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه امتحان به عمل خواهد آمد.

علاوه بر دروس فوق، در درس فیزیک، از کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه سالی واحدی نیز سوال طرح خواهد شد.

گروه آزمایشی علوم تجربی:

الف) از کلیه شرکت‌کنندگان فارغ‌التحصیل و دانش‌آموزان دروه پیش دانشگاهی نظام جدید آموزش متوسطه و همچنین کلیه فارغ‌التحصیلان نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی دروس زمین‌شناسی، ریاضیات، زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی در حدود اطلاعات علمی کتب دوره پیش‌ دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم دبیرستان رشته علوم تجربی نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه امتحان به عمل خواهد آمد.

سوالات دروس زمین‌شناسی منحصرا از کتب دوره پیش‌ دانشگاهی و سال سوم طرح خواهد شد.

علاوه بر دروس فوق، در درس فیزیک از کتاب فیزیک 1 و آزمایشگاه سالی واحدی نیز سوال طرح خواهد شد.

به گزارش ایسنا، منحصرا برای دارندگان دیپلم بهیاری که به حرفه بهیاری نیز اشتغال دارند، برای استفاده از سهمیه بهیاران در رشته پرستاری، درس بهیاری شامل دروس مراقبت‌های بهیاری (دستگاه گوارش، دستگاه عضلانی، اسکلتی، پوست، دستگاه تولید مثل، دستگاه ادراری، بیماری‌های گوش و حلق و بینی و چشم، دستگاه قلب و عروق و خون و دستگاه تنفس)، تغذیه و رژیم‌های درمانی، زیست‌شناسی اختصاصی، بهداشت روانی، بهداشت عمومی، اخلاق و مقررات بهیاری و فن بهیاری (دستورالعمل مقدماتی)، علاوه بر دروس اختصاصی فوق پیش‌بینی شده است.

گروه آزمایشی علوم انسانی:

از کلیه شرکت‌کنندگان فارغ‌التحصیل و دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی نظام جدید آموزش متوسطه و همچنین کلیه فارغ‌التحصیلان نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی دروس ریاضیات، اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی، زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و همچنین روانشناسی در حدود اطلاعات علمی مشخص شده رشته ادبیات و علوم انسانی نظام جدید سالی واحدی آموزش متوسطه امتحان به عمل می‌آید.

ریاضیات (کتب پیش دانشگاهی و سال‌های سوم، دوم و اول)، اقتصاد (کتب سال دوم)، زبان و ادبیات فارسی (کتب پیش دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم)، زبان عربی (کتب پیش‌ دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم)، تاریخ و جغرافیا (دوره پیش دانشگاهی و سال‌های سوم و دوم)، علوم اجتماعی (کتب پیش دانشگاهی، سال‌های دوم و سوم)، فلسفه و منطق (فلسفه بر اساس کتب پیش دانشگاهی و سال سوم و منطق بر اساس کتب سال سوم) و روانشناسی (کتب سال سوم).

منحصرا برای دانش‌آموزان و دارندگان مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی علوم و معارف اسلامی درس اصول، عقاید و فقه در سطح اطلاعات علمی دارندگان گواهینامه دوره پیش دانشگاهی رشته مذکور، علاوه بر دروس اختصاصی فوق پیش‌بینی شده است.

گروه آزمایشی هنر:

از کلیه شرکت‌کنندگان و دانش‌آموزان دوره پیش دانشگاهی نظام جدید و همچنین کلیه فارغ‌التحصیلان نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی بر اساس اطلاعات و درک عمومی هنر برای شناسایی استعداد و توانایی‌های هنری امتحان به عمل می‌آید.

آن دسته از داوطلبان گروه‌های آزمایشی 1 یا 2 یا 3 و یا 5 که علاقمند به انتخاب رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر نیز باشند، باید علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر با علامت‌گذاری بند 44 در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی مشخص و در آزمون عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی مذکور نیز شرکت کنند.

از شرکت‌کنندگان اعم از داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی بر اساس اطلاعات و درک عمومی هنر برای شناسایی استعداد و توانایی‌های هنری، آزمون‌های درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی، فیزیک، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری و تجسمی،‌ خلاقیت نمایشی، ‌خلاقیت موسیقی و خواص مواد امتحان به عمل خواهد آمد.

بر این اساس، بخشی از سوال‌های تخصصی گروه آزمایشی هنر از کتاب کارگاه هنر 1 (کد 594)، کارگاه هنر 2 (کد 594/1)، سیر هنر در تاریخ 1 (کد 594/3)، سیر هنر در تاریخ 2 (کد 594/8)، انسان، فضا، طراحی (کد 594/7)، آشنایی با میراث هنری و فرهنگی ایران (کد 594/6)، مبانی هنرهای تجسمی (کد 358/21)، طراحی 1 (کد 359/92)، طراحی 2 (489/9)، آشنایی با بناهای تاریخی (کد 492/6)، خط در گرافیک (کد 491/6)، ترسیم فنی و نقشه‌کشی (کد 359/78)، کارگاه نقاشی (کد 496/3)، عکاسی 1 (کد 358/15)، طراحی اندام و لباس (کد 494/8)، کارگاه طراحی نقوش سنتی (کد 359/77)، حجم‌سازی 1 (کد 450/3)، آشنایی با صنایع دستی ایران 1 (کد 359/30) و مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی (کد 331) طراحی خواهد شد.

گروه آزمایشی زبان‌های خارجی:

کلیه شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به انتخاب رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی مانند دیگر گروه‌های آزمایشی باید لزوما در این گروه آزمایشی ثبت‌نام و در آزمون عمومی و اختصاصی آن شرکت نمایند.

آن دسته از داوطلبان گروه‌های آزمایشی 1، 2، 3 و 4 که علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی 5 (رشته‌های زبان‌های خارجی) نیز باشند، باید علاقه‌مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی (گروه آزمایشی 5)، با علامت‌گذاری بند 45 در تقاضانامه ثبت‌نام اینترنتی، مشخص نموده و در آزمون عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی ذیربط شرکت کنند.

از شرکت‌کنندگان اعم از داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم آموزش متوسطه این گروه آزمایشی که زبان خارجی امتحانی آنان انگلیسی، آلمانی و یا فرانسه می‌باشد از درس زبان خارجی تخصصی (با ضریب 4) امتحان به عمل خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، رشته‌های تحصیلی گروه‌های آزمایشی گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی طی جداولی در دفترچه راهنمای ثبت‌نام و سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org درج شده است.




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی
ارسال توسط زکریا حسین زائی

رتبه های برتر کنکور




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

دانشگاه‌ صنعت‌ نفت‌، با نام‌ آموزشگاه‌ فنی‌ آبادان‌ در سال ‌1318 شروع‌ به‌ كار كرد و سپس‌ در سال‌ 1335 با برنامه‌های ‌جدید آموزشی‌ به‌ دانشكده‌ نفت‌ آبادان‌ تغییر نام‌ یافت‌. این ‌دانشگاه‌، در سال‌ 1368 با تصویب‌ شورای‌ گسترش ‌آموزش‌ عالی‌ با ادغام‌ چند واحد آموزشی‌ تحت‌ پوشش‌ وزارت ‌نفت‌، تأسیس‌ گردید.

 

این دانشگاه با مجموع فضای بالغ بر 370،000 متر مربع و با بیش از 70 عضو هیئت علمی، فعالیت گسترده‌ای را برای تربیت نیروهای متخصص جهت رفع نیازهای صنعت نفت كشور انجام داده است. در حال حاضر دانشگاه صنعت نفت در سه دانشكده خود در شهرهای اهواز، آبادان و تهران در رشته‌های بالادستی نفت در مقاطع كارشناسی و كارشناسی ارشد اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید و كلیه دروس تخصصی، به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. همچنین این دانشگاه در مجتمع آموزشی علوم دریایی خود در شهرستان محمودآباد، به آموزش دانشجو در رشته‌های دریانوردی می‌پردازد.

 

رشته‌های بالادستی و سایر رشته‌های مرتبط با صنعت نفت در این دانشگاه عبارتند از:

 

مهندسی شیمی ( مهندسی آتش )

مهندسی بازرسی فنی

مهندسی ایمنی و حفاظت محیط زیست

مهندسی اكتشاف نفت

مهندسی شیمی ( صنایع گاز )

مهندسی شیمی ( انتقال و فرآوری گاز )

مهندسی استخراج نفت ( حفاری )

مهندسی نفت ( مخازن نفت )

مهندسی نفت ( بهره برداری از منابع نفت )

مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون

اقتصاد انرژی (مدیریت اقتصاد نفت)

حسابداری



علاوه بر این دانشگاه صنعت نفت در قالب طرح‌های ذیل به تربیت نیروی انسانی متخصص پرداخته است:

 

اجرای طرح دكترای مهندسی نفت بطور مشترك با دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه صنعت نفت.

اجرای طرح Double Majorدر مقطع كارشناسی.

اجرای طرح Dual Degreeدر مقطع كارشناسی ارشد با همكاری دانشگاه‌های IFPفرانسه، Curtinاسترالیا و Calgaryكانادا.

اجرای طرح دوره‌های دریانوردی در رشته‌های افسر دومی عرشه و مهندس سومی موتور.

اجرای طرح MBAدر مقطع كارشناسی ارشد. دانشگاه صنعت نفت در استان خوزستان و در شهرآبادان قرار دارد.

 

سایت:http://www.put.ac.ir/




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

هدف
فیزیك علم زندگی و اصلا علمحیات است . هر چیزی كه در اطراف خویش می‌بینیم به فیزیكربط پیدا می‌كند. همچنین پاسخ به بسیاری از سوالهایی را كههمیشه ذهن بشر به آن مشغول بوده است به وسیله علم فیزیكمی‌توان داد. مثل این كه دنیا چگونه بوجود آمده است؟ از چهتشكیل شده و كوچكترین جزء آن چیست؟
در كل می‌توان گفتكه جهان در بزرگترین مقیاس تا ریزترین مقیاس در ارتباط باعلم فیزیك می‌باشد. همچنین می توان فیزیك را دانش كشف واستفاده عملی از قوانین و روابط حاكم بر پدیده‌های طبیعی‌نامید كه مبنای این دانش بر تجربه و آزمایش استوار است.
ماهیت
رشته فیزیك در حدلیسانس عبارت است از فیزیك دبیرستانی به اضافه فیزیك قرنبیستم . از سوی دیگر می‌توان گفت كه فیزیك در حد لیسانسمفاهیم فیزیكی دبیرستانی را عمیق‌تر كرده و طرز برخورد بامسائل فیزیكی را آموزش می‌دهد.
فیزیك دانشگاهی بر پایهكتاب فیزیك هالیدی و برخی كتب دیگر كه به زمینه‌های فیزیكمدرن می‌پردازد، قرار گرفته است یعنی اگر كسی مطالبی را كهدر فیزیك هالیدی نوشته شده است به درستی بفهمد باید به اولیسانس فیزیكش را بدهند.
توانایی‌های مورد نیاز و قابلتوصیه
فیزیك منهای ریاضی یعنی صفر، به همین دلیلدانشجویان این رشته باید از نظر ریاضیات در سطح بسیاربالایی باشند. دانشجوی این رشته باید به فیزیك علاقه‌مندباشد، به این معنی كه از آنچه یاد گرفته است بتواند درزندگی روزمره خویش استفاده كند.
برای مثال با توجه بهمعلومات فیزیك دبیرستانی خود بررسی كند كه آبی كه از شیرآب می‌ریزد چرا به تدریج باریك می‌شود و سطح مقطع آن دراین هنگام به چه حدی می‌رسد؟ بی‌شك عواملی كه باعث شدنیوتن با افتادن سیب پی به قانون جاذبه ببرد، كنجكاویمفرط، صبر و بردباری، مطالعه و آزمایش‌های مستمر و قدرتتحلیلی همراه با تفكر فراوان بود كه با مشاهده پدیده‌هایتكراری و عادی زندگی روزمره قوانینی را كشف كرد.
برخلاف رشته‌های مهندسی كه با اتفاقات علمی كار دارنددر رشته‌های علوم پایه از جمله فیزیك به چگونگی پیش‌آمدهایعلمی توجه می‌كنند و در واقع به دنبال یافتن دلایل و چراییهر پدیده یا اتفاق هستند و به همین دلیل بچه‌هایی كهمستعد،‌ باهوش و كنجكاو هستند، می‌توانند در این رشته موفقگردند.
اما متاسفانه چون در دبیرستان فیزیك بخوبیآموزش داده نمی‌شود و دانش‌آموزان تنها به حفظ فرمول‌هامی‌پردازند، نمی‌توانند بین آنچه خوانده‌اند و آنچه دردنیای خارج وجود دارد، ارتباط برقرار كنند و در نتیجهكنجكاوی آنها تحریك نمی‌شود و تعداد اندكی از دانش‌آموزانبا استعداد به رشته فیزیك علاقه‌مند شده و این رشته راانتخاب می‌كنند.
مهم این است كه دانشجوی فیزیك از آنچهدر اطرافش اتفاق می‌افتد به راحتی نگذرد.
نكات تكمیلی
بیشتر واحدهای درسیدانشجویان گرایش‌های مختلف رشته فیزیك، در دوره لیسانسمشترك است. چرا كه دانشجویان فیزیك تنها در سال آخر تحصیلیاقدام به انتخاب گرایش خود می‌كنند و هر گرایش نیز تنهادارای 9 واحد تخصصی یعنی سه درس می باشد و به همین دلیلنمی‌توان بین یك لیسانس گرایش فیزیك حالت جامد و هسته‌ای ویا سایر گرایشها تفاوتی قائل شد. یعنی یك لیسانس فیزیك درهیچ‌یك از گرایشها متخصص نمی‌شود.
هر دانشجوی فیزیك دردوره كارشناسی باید 130 واحد بگذراند كه دروس تخصصی هر یكاز گرایشها فقط 9 واحد از این 130 واحد است و بدون شك 9واحد نمی‌تواند تغییری در دیدگاه دانشجویان ایجاد كند و هردانشجو فقط شناختی جزئی نسبت به گرایش مورد نظر خود پیدامی‌كند. تازه، گاه همین 9 واحد نیز به گونه‌ای مشترك امادر دروسی مختلف، در هر یك از گرایشها تدریس می‌شود. یعنیكتابها یا واحدهای درسی هر گرایش، متفاوت است اما در كلهمه به اطلاعات یكسانی دست پیدا می‌كنند. در نتیجه یكلیسانسه فیزیك، یك كارشناس فیزیك به معنای عام آن است وكارشناس یا متخصص در یكی از گرایشهای فوق به شمار نمی‌آید.
معرفی اجمالی گرایش‌های مقطعکارشناسی
رشته فیزیك در دوره كارشناسی دارای 3گرایش اتمی - مولکولی یا دبیری، حالت جامد و هسته ای وهواشناسی است كه تعداد واحدهای تخصصی هر یك از اینگرایش‌ها در دوره كارشناسی بسیار محدود است و به همین دلیلگرایش‌های فوق در این دوره تفاوت محسوسی با یكدیگر ندارند.
اتمی (دبیری) :فیزیك اتمیكه مربوط به فیزیك جدید است از زمانی متولد شد كهدانشمندان متوجه شدند كوچكترین جزء در طبیعت اتم نیست،بلكه اتم از اجزای كوچكتری به نام الكترون‌ها و هسته تشكیلشده است. یعنی اتم از هسته‌ای تشكیل شده است كهالكترون‌هایی در اطراف آن می‌گردند.
در این میان فیزیكاتمی به بررسی نقل و انتقال‌های الكترون‌های اطراف هستهمی‌پردازد و خواص آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد. یعنی مادر فیزیك اتمی كاری به این نداریم كه هسته از چه تشكیل شدهاست بلكه هسته برایمان مركزی با بار مثبت است و بیشتر توجهما جلب الكترون‌های اطراف هسته می‌شود.
اگر ما بپذیریمكه در كل، علم فیزیك به دو بخش دنیای بزرگ و دنیای كوچكتقسیم می‌شود. دنیای بزرگ فیزیك ، مربوط به دنیای روزمرهاست و در آن حركت اتومبیل‌ها، موشك، ماهواره و در كل تمامحركاتی كه می‌بینیم مورد بررسی قرار می‌گیرد، فیزیك اتمیبه دنیای بی‌نهایت كوچك‌ها برمی‌گردد چرا كه ما درفیزیك‌اتمی به بررسی ساختار ذره‌ای به نام اتم می‌پردازیمو این كه اتم چگونه تشكیل شده و چه ویژگی‌هایی دارد؟
حالت جامد و هسته‌ای :در فیزیك هسته‌ای، خود هسته، مورد مطالعه قرارمی‌گیرد یعنی متخصصان و دانشمندان بررسی می‌كنند كه هستهاز چه تشكیل شده و چه نیروهایی بین اجزای هسته حكمفرما استو در نتیجه واكنش‌های انجام شده،‌ چقدر انرژی آزادمی‌گردد؟
ابتدایی‌ترین كار در این گرایش بررسی بلورهایجامدات و خواص اپتیكی ، مكانیكی، الكتریكی و صوتی امواجیاست كه در آن منتشر می‌شود كه این بررسی منجر به پدیده‌هایمختلفی مثل ابر رسانایی، نیم رسانایی و یا پخش و انتقالگرما می‌گردد.
مطالعه دانش مربوط به كریستال‌ها وویژگی‌های فیزیكی آنها به گرایش حالت جامد بر می‌گردد.
BR هواشناسی:گرایشهواشناسی بسیار محدودتر از دو گرایش دیگر ارائهمی‌شود. گرایش هواشناسی ، اطلاعات پایه‌ای و متنوعیدرباره انواع پدیده‌های جوی و برخورد علمی با آنها ارائهمی‌دهد و همچنین با مطالعه دینامیك وضعیت هوا می‌توانبررسی كرد كه شرایط هوا چگونه تغییر كرده و چه پارامترهاییبرای ایجاد این تغییر لازم است.
آینده شغلی و بازار كار
امروزهاگر كشوری بخواهد پیشرفت كند باید پژوهش كند و چیزهایجدیدی بسازد. اگر بخواهد پژوهش كند باید به آزمایشگاههابرود و اگر بخواهد در آزمایشگاهها كار كند،‌ احتیاج به تیمعلمی دارد و در یك تیم علمی نیز همیشه متخصصان شاخه‌هایمختلف فیزیك حضور دارند چون هر كاری كه بخواهیم انجامبدهیم باید بنیان فیزیكی داشته باشد.
برای مثال اگربخواهیم یك دستگاه الكتریكی بسازیم اول باید بدانیم چهقوانین فیزیكی بر آن حاكم است و بعد از شناخت آن قوانین،می‌توان دستگاه مورد نظر را با استفاده از فن و هنر ساخت.
اگر كسی فیزیك را خوب خوانده باشد در سازمانهای مختلفكشور از قبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنیندر صنایع مختلف مفید واقع شده و موفق می‌گردد. چوندانشجویان فیزیك مطلب مختلفی از قبیل الكتریسیته و مكانیكمی‌خوانند و در زمینه‌های مختلف دید وسیعی پیدامی‌كنند.
فارغ‌التحصیلان این رشته در حد كارشناسیمی‌توانند در صنعت مخابرات و ارتباطات ، نیروگاههایهسته‌ای، مراكز تولید قطعات غیرهادی و سلول‌های خورشیدی،صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، پزشكی و نظامی وسازمان انرژی اتمی فعالیت كنند.
اگر كسی به امید بهدست آوردن یك موقعیت شغلی مناسب، واردرشته فیزیك بشود،باید بداند كه در انتها فقط یك مدرك لیسانس به دست خواهدآورد. برای این كه رشته‌های علوم پایه و از جمله فیزیك درجامعه ما موقعیت كاری مناسبی ندارند و در نهایت اگر شانسداشته باشند جذب كلاسهای تقویتی و خصوصی می‌شوند.
البته این در مورد دانشجویانی صدق می‌كند كه رشتهفیزیك انتخاب چهل یا سی به بعد آنها بوده است و در واقع بهامید این كه فقط در دانشگاه پذیرفته شوند این رشته راانتخاب كرده‌اند وگرنه دانشجویانی كه با علاقه و دقت وتامل بسیار این رشته را انتخاب كرده‌اند حتی به صورت خصوصینیز در این رشته فعالیت می‌كنند. برای مثال یكی ازفارغ‌التحصیلان این رشته كارگاهی برای ساخت وسایل اپتیكیدایر كرده است و یا تعدادی از فارغ‌التحصیلان با شركتایران خودرو برای بعضی از پروژه‌های این شركت قراردادبسته‌اند چون دانشجویان این رشته یاد می‌گیرند با مسائلیكه در پیش رویشان قرار می‌گیرد براحتی برخورد كرده و مدل‌ساده‌ای برای حل مسائل ارائه بدهند.
وضعیت نیاز كشور به این رشته در حال حاضر
امروزه اگر ما به فكر پیشرفت و ساخت وسایلصنایع مختلف كشورمان از نظامی گرفته تا پزشكی نباشیم بایداین صنایع را به صورت آماده از كشورهای دیگر بخریم كه اینكار احتیاج به سرمایه‌ای گزاف دارد و باعث وابستگی كشور مابه كشورهای صنعتی می‌گردد.
ما در ایران صنایع چندانینداریم و صنایع موجود نیز بیشتر مونتاژ بوده و ابتكارینیست اما اگر روزی بخواهیم صنایع پیشرفته‌ای داشته باشیمباید خواص مواد را بدانیم تا متوجه شویم كه چطور می‌تواناز آنها استفاده بهتری بكنیم و وضعیت آن را بهبود ببخشیم وچنین پیشرفتی تنها با توسعه و پیشرفت علم فیزیك امكان‌پذیراست چرا كه متخصصان فیزیك می‌توانند موجب بهبود كیفیتمحصولات گشته و یا وسایل جدید طراحی كند. یعنی ما به جایاین كه مواد خام خود را خیلی ارزان صادر كنیم به یاری دانشفیزیك آنها را به محصولات ساخته تبدیل كنیم چرا كه اینمحصولات ارزش افزوده بسیار زیادی دارد. كاری كه كشورپیشرفته‌ای مثل ژاپن انجام داد. چون این كشور به یاریصنایع نیمه‌رسانا، ترانزیستور و الكترونیك پیشرفت كردهاست، ،‌صنایعی كه علم زیربنایی آنها فیزیك می‌باشد.

دروس پايه براي رشته فيزيک

رياضي عمومي 1 و 2

معادلات ديفرانسيل

آزمايشگاه فيزيک پايه 1 ، 2 و 3

شيمي عمومي 1

آزمايشگاه شيمي عمومي 1

مباني کامپيوتر و برنامه سازي

فيزيک پايه 1 و 2 و 3

 

 

دروس پايه براي رشته فيزيک

رياضي عمومي 1 و 2

معادلات ديفرانسيل

آزمايشگاه فيزيک پايه 1 ، 2 و 3

شيمي عمومي 1

آزمايشگاه شيمي عمومي 1

مباني کامپيوتر و برنامه سازي

فيزيک پايه 1 و 2 و 3

 

 

دروس اختياري براي رشته فيزيک

فيزيک جديد 2

فيزيک نجومي مقدماتي

تاريخ علم فيزيک

مباني فلسفي مکانيک کوانتومي

محيط هاي الکترومغناطيسي

نقد و بررسي کتب فيزيک دبيرستاني 1

آزمايشگاه پيشرفته فيزيک 2

اقليم شناسي 1

هواشناسي هوانوردي

زلزله شناسي

اکوستيک

فيزيک فضا

فلسفه علم

امواج

رياضي فيزيک 3

فيزيک محيط زيست

هواشناسي ماهواره اي

پيش بيني عددي وضع هوا

فيزيک جو

آلودگي هوا

دروس اختياري براي رشته فيزيک

فيزيک جديد 2

فيزيک نجومي مقدماتي

تاريخ علم فيزيک

مباني فلسفي مکانيک کوانتومي

محيط هاي الکترومغناطيسي

نقد و بررسي کتب فيزيک دبيرستاني 1

آزمايشگاه پيشرفته فيزيک 2

اقليم شناسي 1

هواشناسي هوانوردي

زلزله شناسي

اکوستيک

فيزيک فضا

فلسفه علم

امواج

رياضي فيزيک 3

فيزيک محيط زيست

هواشناسي ماهواره اي

پيش بيني عددي وضع هوا

فيزيک جو

آلودگي هوا




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

این دانشگاه در سال 1336 با نام آموزشگاه عالی جنگل و مرتع فعالیت خود را به عنوان نخستین مؤسسه آموزش عالی درسطح استان مازندران آغاز كرد و در سال 1354 ضمن تغییر نام به مدرسه عالی منابع طبیعی با سه رشته تحصیلی جنگل ، مرتع و حفاظت خاك و آبخیزداری به كار خود ادامه داد. دانشگاه از سال 1360 با نام دانشكده منابع طبیعی ، تحت پوشش دانشگاه مازندران قرار گرفت . در سال 1367 همراه آموزشكده كشاورزی گنبد كه در سال 1364 راه اندازی شده بود ، از پوشش دانشگاه مازندران خارج و طبق مصوبه شورای گسترش با نام مجتمع دانشگاهی علوم كشاورزی و منابع طبیعی به فعالیت ادامه داد. در سال 1371 نیز با نام دانشگاه و اولین دانشگاه تخصصی كشاورزی و منابع طبیعی شروع به كار كرد كه هم اكنون در چهار مقطع كاردانی ، كارشناسی و كارشناسی ناپیوسته ، كارشناسی ارشد و دكتری در قالب دانشکده جنگلداری ، دانشکده شیلات و محیط زیست ، دانشکده علوم پایه ، دانشکده علوم زراعی ، دانشکده علوم كشاورزی ، دانشکده علوم و صنایع غذایی ، دانشکده مرتع و آبخیزداری ، دانشکده مهندسی چوب و کاغذ ، دانشکده مهندسی زراعی ، دانشکده کشاورزی گنبد به فعالیت خود ادامه می دهد .

 

سایت: http://www.gau.ac.ir/




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه فردوسی مشهد
 

دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی ، با تبدیلِ آموزشگاه عالی بهداری به دانشکده پزشکی ، تاسیس شد و با صدور مجوز ایجاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۳۵ رسما فعالیت خود را آغاز نمود. به تدریج دانشکده های الهیات ، علوم پایه ، علوم تربیتی و روانشاسی ، کشاورزی و مهندسی در این دانشگاه تاسیس شدند. آموزشکده کشاورزی شیروان نیز در سال ۱۳۶۳ به این مجموعه افزوده شد.


در سال ۱۳۶۶ در پی تصمیم هیئت محترم دولت مبنی بر تفکیک وزارت فرهنگ و آموزش عالی از وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، دانشگاه مشهد نیز به دو دانشگاه علوم پزشکی و فردوسی مشهد تقسیم شد.
در سال ۱۳۶۷ دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، در سال ۱۳۷۰ دانشکده دامپزشکی ، در سال ۱۳۷۳ واحد نیشابور که اکنون دانشکده هنر نامیده می شود و دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، و در سال ۱۳۷۵ دانشکده علوم ریاضی ، به واحد های آموزشی دانشگاه فردوسی افزوده شد.
دوره شبانه دانشگاه فردوسی مشهد نیز از سال ۱۳۶۹ با پذیرش دانشجو در رشته های زبان و ادبیات فارسی ، زبان و ادبیات عرب ، زبان و ادبیات فرانسه ، جغرافیا ، علوم اجتماعی ، فقه و مبانی حقوق اسلامی و علوم قرآنی و حدیث ، آغاز به کار نمود.
دانشگاه فردوسی مشهد به لحاظ قدمت ، سومین دانشگاه کشور و بزرگترین مرکز آموزش عالی در منطقه شمال شرق کشور محسوب می شود.
این دانشگاه در حال حاضر با بیش از ۱۶۰۰۰ دانشجو ، ۶۵۰ عضو هیئت علمی و ۲۰۰۰ کارمند ، فعالیت علمی ، آموزشی و پژوهشی گسترده ای دارد.
در حال حاضر این دانشگاه سالانه بیش از ۳۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر برای تحصیل در حدود ۱۸۰ رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری می پذیرد.
ویژگی انحصاری دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه فردوسی مشهد مهمترین ویژگی اش مجاورت با حرم مطهر رضوی علیه السلام می باشد برای اهل علم این ویژگی بسیار حیاتی و ارزشمند است اما در بُعد دانشگاهی این دانشگاه بزرگترین داتنشگاه شرق کشور است که توانسته بسیاری از پتانسیل های منطقه خراسان و استان های اطراف را پوشش دهد. دکتر علی شریعتی از دانش آموختگان این دانشگاه است. این دانشگاه نیز در مجموعه متمرکزی به وسعت ۳۰۰ هکتار واقع شده است.

تاریخچه

با تبدیل آموزشگاه عالی بهداری در سال ۱۳۲۸ به دانشکده پزشکی ، نخستین گام در راه تاسیس سومین دانشگاه ایران در شهر مقدس مشهد برداشته شد

در سال ۱۳۳۴ با صدور مجوز دیگری دانشکده ادبیات با پنج رشته جداگانه تاسیس یافت . با گسترش آموزش عالی در کشور به ترتیب دانشکده معقول و منقول (که بعدأبه الهیات تغییر نام یافت ) دانشکده علوم ، دانشکده دندانپزشکی ، دوره شبانه ، دانشکده علوم دارویی و تغذیه ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده مهندسی ، مؤسسه بینایی سنجی ، دبیرستان دانشگاه و مرکز تعلیمات به مجموعه دانشگاه مشهد که ازسال ۱۳۵۳ به دانشگاه فردوسی تغییر نام یافته بود افزوده شد .

ضرورت گسترش آموزش پس از انقلاب اسلامی سبب شد که پس از تغییردر برخی واحدهاو تفکیک دانشگاه علوم پزشکی از دانشگاه فردوسی مشهد ، دانشکده علوم اداری و اقتصادی ، دانشکده دامپزشکی، آموزشکده کشاورزی شیروان ، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده علوم ریاضی ، دانشکده هنر نیشابور ، پژوهشکده علوم گیاهی ، مرکز تحقیقات زمین لرزه شناسی ، کالج دانشگاه ، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست ،و دانشکده معماری و شهرسلزی ، یکی پس از دیگری به مجموعه واحدهای دانشگاه اضافه شود .

در حال حاضر دانشگاه فردوسی مشهد با شش دهه تجربه آموزشی – پژوهشی و دارا بودن حدود ۱۵۳۰۴ دانشجوی کارشناسی، ۴۲۱۹ دانشجوی کارشناسی ارشد، ۱۱۷۵ دانشجوی دکتری تخصصی و نزدیک به ۷۰۰ عضو هیات علمی یکی از معتبر ترین دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران است که به میمنت همجواری با بارگاه ملکوتی هشتمین اختر آسمان ولایت ، حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) و با تلاش همه استادان و مسؤولان اجرایی آن قطب عظیم علمی و فرهنگی و شاخص آموزش عالی در شمال شرق کشور است .

مدیریت دانشگاه شامل : ریاست دانشگاه و معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی ، پژوهش و فناوری ، اداری و مالی ، دانشجویی و فرهنگی وطرح و برنامه است که بر اساس تشکیلات سازمانی مصوب محور اصلی کلیه امور ، کارکردو اتخاذ تصمیمات دانشگاه می باشند .

همچنین نهادهای فرهنگی مانند : دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری ، جهاد دانشگاهی ، تشکلهای اسلامی دانشجویی ، هیأت علمی ، انجمن های علمی و قطب های علمی همگام با مدیریت ، دانشگاه را در انجام رسالت های خود یاری می نمایند .

دانشکده‌ها

* دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
* تربیت بدنی و علوم ورزشی
* الهیات
* دامپزشکی
* علوم اداری و اقتصاد
* علوم پایه
* علوم تربیتی و روانشناسی
* علوم ریاضی
* کشاورزی
* فنی و مهندسی
* معماری و شهرسازی
* منابع طبیعی و محیط زیست
* هنر
* آموزشکده شیروان
* پژوهشکده علوم گیاهی
سازمان مرکزی

این سازمان محل کارمندان سازمانی حوزه ریاست دانشگاه و معاونین دانشگاه می‌باشد در ضمن محل دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز در سازمان مرکزی است

دانشکده مهندسی

دانشکده مهندسی در مهر ۱۳۵۴با پذیرش ۳۰دانشجو در رشته برق و ۳۰دانشجو در رشته مکانیک فعالیت خود را آغاز کرد. این دانشکده هم اکنون دارای رشته‌های زیر است:

* مهندسی برق
* مهندسی شیمی
* مهندسی صنایع
* مهندسی عمران
* مهندسی کامپیوتر
* مهندسی مکانیک
* مهندسی مواد

سایت رسمی دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد http://engineering.um.ac.ir می‌باشد.

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی

انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی مجموعه‌ای از هفت انجمن علمی با گرایش‌های گوناگون می‌باشند که همه آنها تحت یک عنوان واحد سعی در انجام فعالیت‌های دانشجویی می‌نمایند. انجمن‌های علمی صنایع، برق، عمران، متالورژی، کامپیوتر، شیمی و مکانیک. هدف این انجمن‌ها برگزاری همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌های آموزشی، مسابقات کشوری و همچنین حمایت از طرح‌های پژوهشی و مقالات علمی و انتشار مجلات تخصصی می‌باشند. انجمن‌های علمی دانشجویی دانشکده مهندسی یکی از سیزده انجمن‌های علمی دانشکده‌های دانشگاه فردوسی می‌باشد که علی رغم جوان بودن دانشکده و قدمت کم انجمن‌های آن توانسته‌است بر پایه کوشش، باور و همچنین همراهی کلیه دانشجویان کارنامه‌ای درخشان را از خود بر یادگار بگذارد. مقام برترین انجمن علمی کشور که در سال گذشته در دومین جشنواره ملی حرکت به مکانیک اطلاق گردید و همچنین قرار گیری این انجمن در رتبه A، قرار گیری انجمن‌های علمی کامپیوتر، برق و عمران در رتبه B و حتی قرار گیری انجمن‌های صنایع، شیمی و متالورژی در رتبه‌های بعدی در رده بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، علی رغم فعالیت دو یا سه ساله این انجمن‌ها، تصدیق کننده فعالیت‌های آنها و گوشه‌ای از افتخارات بیشمار انجمن علمی دانشکده مهندسی می‌باشد. انجمن‌های علمی دانشکده مهندسی به شرح زیر می‌باشند:

* ۱) انجمن علمی مهندسی عمران: تاسیس: ۱۳۷۷، اهم فعالیت‌ها: سومین همایش دانشجویی عمران(۱۳۷۸)، دومین، سومین و چهارمین دوره مسابقات بتن شرق کشور(۱۳۸۵،۱۳۸۷،۱۳۸۸)، نخستین همایش ملی اصلاح الگوی مصرف در صنعت ساختمان(۱۳۸۸)، همکاری در سومین همایش بتن منطقه شرق کشور(۱۳۸۸)،چاپ و انتشار نشریه علمی-تخصصی طرح و ساخت(۱۳۸۵ تا کنون)،دو دوره مسابقات پل‌های ماکارونی شرق کشور(۱۳۸۶،۱۳۸۸)، راه اندازی سایت زسمی مسابقات ، رونمایی از بزرگترین سازه ماکارونی خاورمیانه(۱۳۸۹)، همکاری در برگزاری پنجمین کنگره ملی عمران (۱۳۸۹)، دبیر برگیزده سومین جشنواره ملی حرکت در زمینه فعالیت‌های ترویجی (۱۳۸۹)، دبیر و انجمن برگزیده برگزیدگان دانشگاه فردوسی مشهد (۱۳۸۹)، انجمن برگزیده در زمینه کارآفرینی، مسابقات و نورآوری در دانشگاه فردوسی مشهد (۱۳۸۹)
* ۲) انجمن علمی مهندسی کامپیوتر
* ۳) انجمن علمی مهندسی برق
* ۴) انجمن علمی مهندسی شیمی
* ۵) انجمن علمی مهندسی مکانیک
* ۶) انجمن علمی مهندسی صنایع
* ۷) انجمن علمی مهندسی متالورژی

دبیران انجمن‌های علمی دانشکده مهندسی:

* ۱۳۸۶: محمد ضیایی (شیمی)
* ۱۳۸۷: آرمان محسن زاده(مکانیک)
* ۱۳۸۸:فرزاد پیاده(عمران)
* ۱۳۸۹: ایمان هوشیار (عمران)

دانشکده علوم پایه

دانشکده علوم در سال ۱۳۴۰ تأسیس شد.پذیرش دانشجو در رشته ریاضی ـ فیزیک ازسال ۱۳۴۱ آغاز گردید. در سال ۱۳۴۴ رشته‌ریاضی ـ فیزیک منحل و رشته‌های ریاضی، فیزیک و شیمی با پذیرش ۵۰ دانشجو در هرگروه جایگزین آن شد. رشته‌های زمین‌شناسی وزیست‌شناسی در سال ۱۳۴۶ تاسیس گردیدند.رشته آمار که قبلاً با ریاضی مشترک بود در سال‌۱۳۶۷ به‌طور مستقل دانشجو پذیرفت. رشته‌کامپیوتر در سال ۱۳۶۸ از گروه ریاضی جدا شدو به صورت مستقل تشکیل و به دانشکده‌مهندسی منتقل گردید. طرح تأسیس دانشکده‌علوم ریاضی در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید واین دانشکده به‌طور رشته‌ای جداگانه در سال ۱۳۷۶شروع به فعالیت نمود. دانشکده علوم پایه در حال‌حاضردارای چهارگروه آموزشی زمین‌شناسی،شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک است. تعداداعضای هیأت علمی این دانشکده بالغ بر ۸۸ نفر وتعداد کارکنان ۱۱۷ تن است. تعداد دانشجویان‌در حال حاضر (نیمسال اول ۸۷-۱۳۸۶) شامل :کارشناسی ۱۶۱۰ نفر، کارشناسی ارشد ۵۱۳ نفر، و دکتری‌۱۶۵ نفر است.

* فیزیک
* شیمی
* زمین شناسی
* زیست شناسی

دانشکده علوم اداری و اقتصادی

دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۶۶ با هدف تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص کشور در زمینه‌های اقتصاد، مدیریت، حسابداری، حقوق و علوم سیاسی تأسیس شد. فعالیتهای آموزشی دانشکده از مهرماه سال ۱۳۶۷ با پذیرش‌۱۲۰ دانشجو در سه رشته کارشناسی: اقتصاد بازرگانی، حسابداری و مدیریت بازرگانی آغاز شد. درسالهای بعد به ترتیب رشته‌های کارشناسی حقوق، اقتصاد نظری و مدیریت دولتی به رشته‌های قبلی اضافه شدند. توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی این دانشکده با تأسیس دوره‌های کارشناسی ارشد علوم اقتصادی و کارشناسی‌ارشد (معادل‌) توسعه اقتصادی و برنامه ریزی در سال ۷۳ ادامه یافت. ایجاد دوره روزانه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دوره شبانه رشته‌های کارشناسی مدیریت بازرگانی و حقوق درسال‌های ۷۳و۷۴، کارشناسی اقتصاد بازرگانی در سال ۷۶ و علوم سیاسی در سال‌تحصیلی ۷۸موجبات گسترش بیشتر فعالیت‌های آموزشی این دانشکده را فراهم نمود. سپس کارشناسی ارشد حسابداری در سال ۸۳، کارشناسی ارشد حقوق (گرایش جزا و جرم شناسی) در سال ۸۵، کارشناسی ارشد علوم سیاسی در سال ۸۵ ، دکترای علوم اقتصادی وکارشناسی ارشد مدیریت صنعتی در سال ۸۶ وکارشناسی ارشد اقتصاد انرژی ودکترای مدیریت در دو گرایش رفتارسازمانی ومنابع انسانی در سال ۸۷ به دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده اضافه گردیدند. در حال حاضر تعداد ۲۱۰۰ نفردانشجوی دختر و پسر در دوره‌های کارشناسی (روزانه و شبانه‌)، کارشناسی ارشد و دکترا ی این دانشکده مشغول به‌تحصیل هستند.

* اقتصاد
* مدیریت
* حسابداری
* حقوق
* علوم سیاسی

سایت رسمی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد http://fea.um.ac.ir می‌باشد.

امکانات ورزشی

فعالیت های ورزشی و تربیت بدنی روحیه و انگیزه کار و تلاش را در افراد تقویت می نماید . از این رو ضروریست که فعالیت های ورزشی و فوق برنامه در دانشگاه با تشویق دانشجویان به این امور سلامت ، شادابی و کارایی آنها در تحصیل و پژوهش تضمین شود
۱- توسعه و تعمیم رشته های مختلف ورزشی در دانشگاه و ایجاد تسهیلات لازم
۲- ارزشیابی کار دانشجویان از طریق آزمون های لازم
۳- برگزاری مسابقات ورزشی
۴- تهیه وسایل ورزشی مورد نیاز دانشجویان
۵- تشکیل گروه های مختلف ورزشی
۶- مراقبت و بهره برداری از میادین و تاسیسات ورزشی دانشگاه
این محورها مجموعه فعالیت های دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه تربیت بدنی می باشد که استخر سرپوشیده ، زمین چمن استاندارد ، سالن های والیبال و بسکتبال ، سالن چند منظوره جهت ورزش های انفرادی و جمعی ، بستر انجام فعالیت های ورزشی دانشجویان است.




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه شهید بهشتی
 

دانشگاه شهید بهشتی یکی از دانشگاه های مهم و پیشگام در تولیدات علمی و ایجاد رشته های نوین و کاربردی در کشور می باشد که توانسته است در پیشرفت علمی تحقیقاتی مراکز صنعتی و غیر صنعتی نقش آفرین باشد.
اعضاء هیئت علمی این دانشگاه از نظر تعداد و همچنین از نظر سطح تحصیلات وسوابق اگر نگوئیم بی نظیر قطعا کم نظیر است . مراکز تحقیقاتی ، دانشکده های فعال و گروه های آموزشی توانمند و روابط عمومی فعال این دانشگاه ، این مرکز علمی را کانون توجه اندیشمندان ساخته است .

اطلاعات عمومی دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه ملی ایران در تاریخ ۲۹/۱۲/۱۳۳۸ تأسیس شد. و به دنبال آن اساسنامه دانشگاه با سه رکن هیأت امناء، رئیس دانشگاه و شورای استادان با بررسی اساسنامه دانشگاههای معتبر دنیا و بر پایه ساختار ۲۷ دانشگاه ملی در کشورهای اروپایی و آمریکایی تدوین گردید. و در آبانماه ۱۳۳۹ در شورایعالی فرهنگ به تصویب رسید. با آنکه امر پذیرش ۱۲۰ دانشجو در دانشکده معماری و ۵۴ دانشجو در دانشکده بانکداری و علوم اقتصادی و مالی از مهرماه ۱۳۳۹ آغاز شده بود ولی دانشگاه عملاً در ۲۵/۱۱/۱۳۳۹ افتتاح شد.
اولین مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی در رشته معماری در سال ۱۹۶۱ تاسیش شد ، در حالیکه اولین مقطع دکترا در رشته علوم اقتصاد در سال ۱۹۹۱ شروع به کار کرد . امروز ، حدود ۷۰ رشته در مقطع ارشد و بیش از ۳۰ رشته در مقطع دکترا همان نشانه سرعت ، یعنی پیشرفت پایدار است ، وجود دارد.
در سال ۱۹۶۲ ، زمین اصلی دانشگاه شهید بهشتی در اوین که دهکده ای آرام در شمال تهران است ، توسعه یافت . پیشرفت امکانات جدید در فضای اصلی دانشگاه ، زمینه را برای افزایش فعالیت دانشگاهی مهیا کرد تا آنجا که در سال ۱۹۷۸ چندین دانشکده در دانشگاه شهید بهشتی فعال شدند.
دانشگاه شهید بهشتی هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزش عالی در ایران ، با وجود ۱۰ دانشکده و مدرسه ، ۳ موسسه تحقیقی و ۷ مرکز تحقیقی معرفی شده است .
با در نظر گرفتن امکانات وسیع و استاندارد بالای تحقیق و آموزش ، دانشگاه قادر است با فعالیتهایش را در سطح تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا توسعه دهد.
پرداخت شهریه های ورودی منبع اصلی درآمد دانشگاه شهید بهشتی در ۷ سال اول بود ، اما از سال ۱۹۶۸ ، مبالغی وجه دولتی نیز دریافت شد . با وجود این دانشگاه شهید بهشتی تا سال ۱۹۷۹ ، یعنی یکسال پس از انقلاب اسلامی ، در شروع کار یک دانشگاه خصوصی بود.
از آن زمان به بعد این دانشگاه یک دانشگاه دولتی شد . این دانشگاه تا سال ۱۹۸۳ دانشگاه ملی نامیده شد ، سپس با نام دانشگاه شهید بهشتی مجددا نام گذاری شد.
دانشکده های علوم پزشکی تا سال ۱۹۸۶ که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شکل گرفت و مسولیت این دانشکده ها را به عهده گرفت ، بخشی از این دانشگاه بودند.
روند بازسازی که بوسیله آن دانشکده های جدیدی تاسیس شدند و برخی دانشکده ها ادغام شدند، ادامه داشت و هم اکنون دانشگاه شهید بهشتی شامل ۱۰ دانشکده است :
۱. معماری و شهرسازی
۲. ادبیات و علوم انسانی
۳. روانشناسی و علوم تربیتی
۴. مدیریت
۵. علوم و ریاضیات
۶. حقوق
۷. مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر
۸. علوم زمینه
۹. علوم
۱۰. علوم اقتصادی و سیاسی

ویژگی های خاص دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه شهید بهشتی در دو بخش مهم دارای ویژگی های منحصر به فرد در کشور است.
الف) داشتن ابتکار عمل در ایجاد دانشکده های مدرن برای رشته هایی که با توجه به فن آوری نوین به آنها نیاز است.
ب) کادر علمی پژوهشی از نظر سابقه علمی و فراوانی کارهای پژوهشی این دانشگاه را در رتبه ای ممتاز در سطح کشور قرار داده است.

امکانات ورزشی

با توجه به فضای مناسب و موقعیت جغرافیایی دانشگاه که برای ورزش پیاده روی بسیار مناسب است این دانشگاه علاوه بر زمین چمن فوتبال و استخر شنا از سالن های سرپوشیده چند منظوره جهت ورزش والیبال، پینگ پنگ، بسکتبال، کشتی و بدنسازی برخوردار است .

تشکل ها

  • بسیج دانشجوئی
  • جامعه اسلامی دانشجویان
  • انجمن اسلامی دانشجویان
  • جهاد دانشگاهی

دانشکده ها

* دانشکده معماری و شهرسازی (سال تأسیس ۱۳۳۹)
o رشته‌های معماری[[اساتید بنام رشته معماری مرحوم جهان آرا، مهندس جودت،دکترحبیبی، مهندس جودت ، مهندس فرهاد احمدی، دکتررازجویان ،دکترپرویز وزیری و بهرام وزیری ، دکتر نمازیان، ]]، برنامه ریزی شهری…
* دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی(سال تأسیس ۱۳۳۹)
o رشته‌های علوم سیاسی، اقتصاد نظری، بازرگانی…
* دانشکده ادبیات و علوم انسانی(سال تأسیس ۱۳۴۱)
o رشته‌های تاریخ، زبانهای خارجی، فلسفه…
* دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر(سال تأسیس ۱۳۶۹)
o رشته مهندسی کامپیوتر و رشته مهندسی برق
* دانشکده علوم(سال تأسیس ۱۳۴۲)
o رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست…
* دانشکده مدیریت و حسابداری(سال تأسیس ۱۳۶۹)
o رشته‌های مدیریت بازرگانی و صنعتی و دولتی، حسابداری…
* دانشکده حقوق(سال تأسیس ۱۳۴۵)
o رشته‌های حقوق بین اللمل، محیط زیست…
* دانشکده علوم ریاضی(سال تأسیس ۱۳۶۹)
o رشته‌های آمار، علوم کامپیوتر…
* دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی(….۱۳۵۵)
o رشته‌های روانشناسی، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره…
* دانشکده مهندسی هسته ای(سال تأسیس ۱۳۸۴)
o رشته‌های مهندسی راکتور- پرتوپزشکی- چرخه سوخت – کاربرد پرتوها
* دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی(سال تأسیس ۱۳۴۷)
o رشته‌های فیزیولوژی ورزش…
* دانشکده مهندسی فن آوری‌های نوین(سال تأسیس ۱۳۸۲)
* دانشکده علوم زمین(سال تأسیس ۱۳۵۵)
o رشته‌های جغرافیا، زمین شناسی…

پژوهشکده ها

  • پژوهشکده اعجاز قرآن
  • پژوهشکده خانواده
  • پژوهشکده لیزر و پلاسما
  • پژوهشکده علوم محیطی
  • پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی

علاوه بردانشکده های دانشگاه ، پژوهشکده های فوق و همچنین پژوهشکده تازه تاسیس اعجاز قرآن بطور مستمر در زمینه های پژوهشی خاص فعالیت کرده و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را نیز جذب و آموزش می دهند. مرکز اسناد و تحقیقات معماری، مرکز تحقیقات شیمیائی، مرکز رشد و واحدهای فناوری، دفتر کار آفرینی ، دفتر ارتباط با صنعت و همچنین قطب های علمی جغرافیا، کاتالیست ،مطالعات خاورمیانه و جهانی شدن، فوتونیک با گرایش لیزر، تاریخ ادبیات فارسی، خانواده، برنامه ریزی شهری و طراحی شهری در بافت های با ارزش و قطب ساختارهای جبری و منطقی در ریاضیات گسسته و کاربردهای آن، کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی یونسکو و نیز مرکز سنجش از دورGIS ومرکز ایران شناسی از دیگر مــراکز و واحدهای تخصصی ای هستند که در زمینه های مورد علاقه خود بطور گسترده فعالیت می نمایند.
فعالیت های جاری دانشگاه توسط ۵ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، دانشجوئی و فرهنگی پژوهشی و فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات و اداری مالی و مدیریت های تابعه با فعالیت اداری بیش از ۱۰۰۰ کارمند مجرب هماهنگ و تنظیم می شود.
تربیت بیش از ۵۰۰۰۰ دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی، تقدیم ۱۳۰ شهید بزرگوار در طول سالیان دفاع مقدس، برگزاری ده ها کنگره ، کنفرانس، سمینارو همایش علمی بین المللی، منطقه ای و کشوری ، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ ملل، معرفی ده ها استاد، پژوهشگر، مدیر پژوهشی مخترع و مکتشف نمونه در سطح کشور، ابتکار برگزاری جشن های ازدواج دانشجوئی، اعطای دکترای افتخاری به مرحوم استاد بیرشک و…. برگ های زرینی از افتخارات بی شمار دانشگاه شهید بهشتی هستند.

 

امکانات خوابگاهی

دانشجویان این دانشگاه تا زمان فعالیت دانشگاه در سال ۱۳۵۷ به علت تمکن مالی عموماً نیاز به خوابگاه نداشتند. بنابراین تا پیروزی انقلاب اسلامی اساساً در این دانشگاه تجربه احداث و اداره خوابگاه و زندگی شبانه روزی دانشجویی به وجود نیامد. لیکن در سال ۱۳۶۲ با شروع مجدد فعالیت آموزشی دانشگاه و با توجه به ترکیب دانشجویان جدید و نیاز مبرم آنها به خوابگاههای دانشجویی مسئولین دانشگاه را بر آن داشت تا درصدد رفع این مشکل برآیند. تا سال ۱۳۷۰ با در اختیار گرفتن خوابگاههای استیجاری و واگذاری تا حدودی این مشکل برطرف می شد. از سال ۱۳۷۰ با احداث مجتمع خوابگاهی برادران و متعاقب آن احداث مجتمع خوابگاهی خواهران در سال ۱۳۷۱ (که این امر با کمک های افراد نیکوکار و مشارکت مالی برخی سازمانها و مؤسسات صورت گرفت) مشکل سکونت دانشجویان شهرستانی تا حد زیادی برطرف شد. ضمن آنکه خوابگاههای استیجاری و واگذاری سابق نیز همچنان برای این امر استفاده می شود و در پی جلب همین کمک های مردمی و با سرمایه گذاری مشترک پزشک کهنسال ایرانی مقیم فرانسه و دانشگاه، برجی ۱۳ طبقه با کاربری خوابگاهی به منظور اسکان دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی با ۷۲۰۰ متر مربع مساحت نیز در تاریخ ۱۹ آبان ۸۲ تأسیس و به بهره برداری رسید. هم چنین کلنگ افتتاح فاز دوم طرح خوابگاهی متأهلی نیز در همان تاریخ و با حضور مقامات علمی و سیاسی کشور در ضلع شمال غربی دانشگاه به زمین زده شد.

تسهیلات و وام ها

صندوق رفاه دانشجویان به منظور ایجاد زمینه مناسب جهت رشد استعدادها و کمک به وضع تحصیلی و معیشت دانشجویان مستعد و کم بضاعت کشور و جهت تأمین بخشی از هزینه های دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی هر ساله برابر ضوابط و مقررات و اعتبارات تخصیص یافته، تسهیلاتی را به صورت وام (تحصیلی، مسکن، ازدواج، ضروری، خوابگاه، بیمه خدمات درمانی) و ودیعه مسکن به دانشجویان دوره روزانه و وام ضروری به دانشجویان دوره شبانه ارائه می نماید. دانشجویان متقاضی دریافت وام با مراجعه به مدیریت امور دانشجویی دانشگاه و تکمیل فرم های مربوطه می توانند از تسهیلات در نظر گرفته شده صندوق رفاه دانشجویان در طول سنوات تحصیل بهره مند شوند. گفتنی است بر اساس مصوبه های موجود تسهیلات ویژه ای نیز برای دانشجویان ممتاز در نظر گرفته شده است.
اولین شهرک بانکداری الکترونیک با مشارکت بانک تجارت دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شده و در مهرماه سال جاری مورد بهره برداری قرار می گیرد. از مزایایی این طرح در اختیار قرار دادن کارت جوان به دانشجویان ورودی جدید به منظور حذف استفاده از پول کاغذی با در اختیار داشتن کیف پول اکترونیک می باشد.
رستورانها و بوفه های دانشگاه با در اختیار گذاشتن غذای گرم و سرد به قیمت مناسب در طول روز خدمات تغذیه ای را به دانشجویان ارائه می دهند هم چنین یک وعده غذاخوری خوابگاهها توزیع می گردد.
سرویس ایاب و ذهاب برای انتقال دانشجویان از سطح شهر و بالعکس با مسیرهای منتهی به میادین اصلی شهر و شهرهای اقماری اطراف تهران، از شروع سال تحصیلی تا پایان هر ترم فعال می باشد. اداره بهداشت و درمان و مشاوره دانشجویان با بخش های عمومی و تخصصی پزشکی امکان استفاده دانشجویان از این بخش ها را فراهم نموده است. شایان ذکر است با توجه به قراردادهای تنظیم شده، در صورت نیاز به بستری دانشجویان و درمانهای تکمیلی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امکانات بیمارستانی خود را در اختیار دانشجویان این دانشگاه قرار می دهد.

منبع: شبکه رشد، سایت دانشگاه شهید بهشتی، ویکی پدیا




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه علم و صنعت ایران
 

دانشگاه علم و صنعت ایران یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است. این دانشگاه در سال ۱۳۰۸ تأسیس شده و مقر آن در تهران است. این دانشگاه، همچنین در شهرهای اراک، بهشهر و دماوند شعبه دارد. در حال حاضر حدود ۷ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و در رشته‌های مختلف مهندسی و علوم پایه (۴۲ رشته تخصصی) مشغول به تحصیل‌اند. برخی اعتقاد دارند این دانشگاه، اولین موسسه آموزش عالی کشور محسوب می‌شود. این دانشگاه تنها دانشگاه فنی و مهندسی است که دارای دانشکده مهندسی معماری می‌باشد.


واحد بهشهر دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۷۳ با پذیرش ۹۰ دانشجو در سه رشته مهندسی کامپیوتر ( نرم افزار ) ، مهندسی صنایع ( تولید صنعتی ) و ریاضی کاربردی تاسیس گردید . این واحد دانشگاهی در حال حاضر دارای ۸۳۰ دانشجو در رشته های فوق می باشد تا بحال ۱۱۰۰ نفر از واحد بهشهر فارغ التحصیل شده اند و تمام دانشجویان این واحد در دوره نوبت دوم ( شبانه ) تحصیل می نمایند.

تاریخچه علم وصنعت ایران

دانشــگاه علم و صنعت ایــران در زمینی به مساحت ۴۲۰ هزار متر مربع در شمال شــرقی شهر تهران واقع شده‌است. ایــن دانشگاه، هفتاد و هشت سال سابقه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی دارد. هسته اولیه دانشگاه در سال ۱۳۰۸ با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای تحصیلات دوره عالی مهندسی در کشور، با نام هنرســرای عالی درخیابان ۳۰تیر (قوام السلطنه ســابق) تأسیس شد. در ســال ۱۳۳۶ هنرسرای عــالی بــا تغییراتی بــه محل فعلی دانشــگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک سابق) انتقال یافت و به عنوان انستیتو تکنولوژیک تهران (TIT) هنرسرای عالی فنی، فعالیت خود را ادامه داد.

از سال ۱۳۴۱ بار دیگر این مؤسسه دستخوش تحولاتی گردید و به مکان جدید در نارمک (محل کنونی دانشگاه علم و صنعت ایران) انتقال یافت. از این زمان به بعد هدف اصلی در نظر گرفته شده برای آن تربیت دبیر فنی برای تأمین کادر هنرستان‌های صنعتی بود. در سال ۱۳۵۱ هنرسرای عالی به دانشکده علم و صنعت ایران تغییرنام یافت ودر نهایت پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و با توجه به گسترش و تغییرات کیفی کارگاه‌های علمی و آموزشی، از سوی وزارت آموزش عالی به دانشگاه علم و صنعت ایران تبدیل گردید. این موسسه، از بدو تأسیس، چندین بار تغییر نام و مکان داده‌است که مهم‌ترین تغییرات آن بدین شرح است:

* سال ۱۳۰۸ : تأسیس با نام هنر سرای عالی در خیابان ۳۰ تیر (قوام السلطنه)
* سال ۱۳۳۶ : تغیر نام به انستیتو تکنولوژی تهران (TIT)
* سال ۱۳۴۲ : تغیر نام به هنر سرای عالی و انتقال به محل کنونی (نارمک)
* سال ۱۳۵۱ : تغیر نام به دانشکده علم و صنعت ایران
* سال ۱۳۵۷ : ارتقا به دانشگاه علم و صنعت ایران

وضعیت فعلی دانشگاه

در حال حاضر دانشگاه علم و صنعت ایران در بیش از ۳۲ گرایش در مقطع کارشناسی ۶۶ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۳۲گرایش در مقطع دکترا دانشجو می‌پذیرد. تعداد اعضای هیات علمی ۳۷۴نفرند که به تفکیک عبارتند از: ۲۵ استاد، ۸۴ دانشیار، ۲۰۲ استادیار، ۶۲مربی و یک مربی آموزشیار.

این دانشگاه دارای امکانات گسترده‌ای از قبیل: کتابخانه مرکزی و ۱۷ کتابخانه اقماری مستقر در دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، مرکز انتشارات، مرکز کامپیوتر، مرکز فناوری اطلاعات، کارگاه‌های صنعتی، آزمایشگاه‌های متعدد و مجهز آموزشی و پژوهشی و تخصصی و ده مرکز تحقیقاتی می‌باشد. عناوین این مراکز بدین شرح است: مرکز تحقیقات سیمان، پژوهشکده سبز، پژوهشکده الکترونیک، مرکز تحقیقات مکانیک خودرو، موسسه کامپوزیت، مرکز تحقیقات مواد نسوز، آلومینیوم و ریخته گری، مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات(IT)، مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، مرکز تحقیقات ژئوتکنیک و مرکز آموزش الکترونیکی (مجازی). مرکز اخیر از بهمن ۱۳۸۳ در سه رشته مهندسی کامپیوتر – نرم افزار، مهندسی فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر دانشجو پذیرفته‌است.

در دانشگاه علم و صنعت ایران علاوه بر وجود سه گروه مستقل آموزشی، فرهنگ و معارف اسلامی، زبان‌های خارجی و تربیت بدنی، سه واحد اقماری در اراک، بهشهر و نور هم چنین طرح توسعه دانشگاه در دماوند باپذیرش دانشجو درسه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی به صورت فراگیر در دست ساخت و گسترش می‌باشد.

دانشگاه دارای سیزده دانشکده‌است که عبارتند از:

* دانشکده مهندسی برق

* دانشکده مهندسی راه‌آهن

* دانشکده مهندسی خودرو

* دانشکده ریاضی

* دانشکده مهندسی شیمی

* دانشکده شیمی

* دانشکده مهندسی صنایع

* دانشکده مهندسی عمران

* دانشکده مهندسی مواد و متالورژی

* دانشکده مهندسی مکانیک

* دانشکده مهندسی کامپیوتر

* دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی

* دانشکده فیزیک

تمامی این سیزده دانشکده درسه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی هفت هزار و ده دانشجو (به انضمام واحدهای اقماری) به صورت حضوری و ۴۴۸ دانشجو به شکل مجازی، در مقطع کارشناسی ارشد ۳۲۷۲ دانشجو و در مقطع دکتری ۴۶۹ دانشجو مشغول به تحصیل می‌باشند.

امکانات

خدمات صنفی و رفاهی

* کفاشی
* خشک‌شویی
* آرایشگاه مردانه
* نانوایی
* عکاسی
* صحافی
* مرکز تایپ
* کتاب‌فروشی
* اداره پست
* تعاونی مصرف
* فروشگاه دانشجویی
* بهداری
* مرکز مشاوره
* موزه دانشگاه علم و صنعت

مکانهای فرهنگی

* مجتمع فرهنگی امام خمینی: ۳ سالن به گنجایش ۶۵۰ نفر
* آمفی تئاتر شهید بهرامی: ۱ سالن به گنجایش ۵۵۰ نفر
* مسجدالشهدای دانشگاه : شبستان به مساحت ۱۸۰۰ متر مربع
* آمفی تئاتر روباز : با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع
* ۵ آمفی تئاتر در دانشکده‌های مهندسی راه آهن، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، معماری و شهر سازی

کتابخانه‌های دانشگاه

* کتابخانه مرکزی
o مساحت: حدود ۲۰۰۰ متر مربع
o ۱۲۰، ۰۰۰ جلد کتاب علمی
o اشتراک ۹۰۰ عنوان مجله علمی داخی و بین المملی
o بانک میکرو فیلم: حدود ۱۴۰ عنوان مجلات پایه‌ای فنی و مهندسی در قالب ۲۹۰۰ حلقه میکرو فیلم
o مخزن باز در سال ۸۰۰ متر مربع
o ۱ سالن قرائت خانه شبانه روزی دانشجویان پسر
* ۱۴ کتاب خانه اقماری در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه با ۸۰، ۰۰۰ جلد کتاب

واحدهای خاص

* تنها دانشکده مهندسی راه آهن در خاور میانه با حمایت راه آهن جمهوری اسلامی
* اولین دانشکده مهندسی خودرو در ایران با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
* مرکز تحقیقات فناوری اطلاعات با همکاری وزارت پست و تلگراف و تلفن
* تنها موسسه کامپوزیت در ایران با مشارکت دفتر همکاری‌های فناوری نهاد ریاست جمهوری
* پژوهشکده الکترونیک با حمایت نهاد ریاست جمهوری
* مرکز تحقیقات آلومینیوم ایران

واحدهای اقماری

* دانشگاه علم وصنعت ایران واحد اراک
* دانشگاه علم و صنعت ایران واحد بهشهر
* دانشگاه علم و صنعت ایران واحد دماوند

دانشگاه‌های طرف قرار داد

دانشگاه‌هایی که با دانشگاه علم و صنعت ایران قرار دارد همکاری بسته‌اند عبارت‌اند از : دانشگاه سیتی انگلستان – دانشگاه ولز انگلستان – دانشگاه لاند سوئد – دانشگاه ایالتی تکنولوژی هوانوردی مسکو – انیستیتو مهندسی قدرت مسکو – دانشگاه حمل و نقل مسکو – دانشگاه مرکز پلی تکنیک کیف اوکراین – دانشگاه راه آهن اوکران – دانشگاه متز فرانسه – مرکز تحقیقاتی الکترونیک و میکرواپتولاکترونیک دانشگاه مون پلیه فرانسه – دانشگاه پیروماری کوری فرانسه – دانشگاه آشتوتکارت آلمان – مرکز آموزش و تحقیقات بیوگار آسیا و اقیانوسیه و چین – دانشگاه نفت چین – دانشگاه چیانگ تونگ شمالی چین – دانشگاه تکنولوژی مرکزی جنوبی چین – دانشگاه لاتروب استرالیا – دانشگاه فنی و مهندسی لاهور پاکستان و دانشگاه جهانگیر نگار داکا بنگلادش.

چهره‌های برجسته

چهره‌های علمی و صنعتی

* مهندس محمد باقر نیو: اولین دانش‌آموخته مهندسی در ایران، پایه گذار صنعت کاشی و نساجی جدید، صنعت ضرابخانه، صنعت چینی سازی، صنعت چای‌کاری در ایران، دانش‌آموخته سال ۱۳۱۱ – مهندسی ماشین سازی (برق و ماشین)
* پروفسور علی کاوه: چهره ماندگار مهندسی در ایران(در اولین دوره)، دارای حدود ۳۰۰ مقاله علمی در مجلات بین المللی، بیش از ۵ کتاب به زبان انگلیسی و ۲۵ کتاب به زبان فارسی، عضو هیئت علمی دانشکده عمران
* مهندس منوچهر سالور: پایه‌گذار صنعت سیمان در ایران، دانش‌آموخته سال ۱۳۱۴- مهندسی شیمی
* پروفسور جلال حجازی: پایه‌گذار صنعت ریخته‌گری ایران، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دانش‌آموخته سال ۱۳۴۴ مهندسی مواد و متالوژی
* پروفسور واهاک مارقوسیان: بنیان‌گذار رشته مهندسی سرامیک در ایران، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی

چهره‌های سیاسی

* دکتر محمود احمدی‌نژاد
* دکتر محسن رضایی
* دکتر محمد سلیمانی
* مهندس تقی محمدی

روسای سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور

* دکتر محمدعلی برخورداری: رییس دانشگاه تربیت معلم (رییس اسبق دانشگاه یزد و رییس سابق دانشگاه زنجان)
* دکتر حسین بلندی: رییس دانشگاه جامع علمی-کاربردی
* دکتر عبدالله جاسبی: رییس دانشگاه آزاد اسلامی
* دکتر علیرضا میرحبیی: رییس پژوهشکده صنایع رنگ
* دکتر علیرضا علی‌احمدی: رییس دانشگاه پیام نور
* دکتر فهیمی فر : رییس دانشگاه امیرکبیر

چهره‎های فرهنگی و هنری

* محمدرضا سرشار(رضا رهگذر)
* تهمینه میلانی
* توکا نیستانی

 

منبع: ویکی پدیا، وبسایت دانشگاه علم و صنعت ایران

 



تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

تاریخچه دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی ایران در سال ۱۳۵۳ واقع در بزرگترین قطب صنعتی کشور، در فاصله ۲۰ کیلومتری شمال غربی اصفهان و شمال شرقی خمینی شهر، در دامنه کوه سیدمحمد در زمینی به وسعت ۲۳ میلیون متر مربع احداث گردید. این دانشگاه فعالیتهای آموزشی خود را در سال ۱۳۵۶ با پذیرش حدود ۸۰۰ دانشجو در برخی رشته های فنی، مهندسی و کشاورزی آغاز نمود و اکنون با گذشت ۲۴ سال از شروع فعالیتهای آموزشی دانشگاه اغلب رشته های فنی و مهندسی، کشاورزی و علوم پایه را در قالب ۱۳ دانشکده در بردارد.

در سال تحصیلی ۸۳-۸۲ تعداد ۱۵۵۰ دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه پذیرفته شده اند و جمعاً بیش از ۸۰۰۰ دانشجو در دانشگاه به تحصیل اشتغال دارند. ضمناً تعدادی دانشجوی خارجی از کشورهای سودان، لبنان و … نیز در دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.
دانشگاه صنعتی اصفهان با برخورداری از کادر هیأت علمی فعال و ممتاز و نیز امکانات استثنائی خود، مفتخر است که آموزش را با بهترین کیفیت و استانداردهای بین المللی ارائه نماید، به طوری که فارغ التحصیلان دانشگاه با کیفیت ممتاز خویش فرصتهای بزرگی برای تصدی مشاغل و مسئولیتهای کلیدی در فضای صنعتی- اقتصادی رو به رشد کشور یافته و در ادامه تحصیلات عالی نیز موفقیت چشمگیری در داخل و خارج از کشور داشته اند.
وضعیت کالبدی دانشگاه صنعتی اصفهان که عمدتاً بعد از انقلاب شکل گرفته است بشرح ذیل می باشد.

 

۲۳۰۰ هکتار سطح کلی اراضی ۳۵۰ هکتار فضای سبز
۱۲۷۵۰۰ هکتار فضای آموزشی
۲۷۳۵۶۰ هکتار فضای کمک آموزشی و رفاهی
علوم پایه- فنی مهندسی- کشاورزی و منابع طبیعی گروههای آموزشی
۱۳ دانشکده تعداد دانشکده ها
۲ پژوهشکده و ۵ مرکز آموزشی تعداد مراکز آموزشی و پژوهشی
۸۵۵۳ نفر تعداد دانشجویان
۴۴۰ نفر تعداد اعضای هیات علمی
۱۱۹ نفر تعداد رشته های تحصیلی

 

جدول ۱- برخی شاخصهای آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

۶۹۸۸ نفر تعداد دانشجویان کارشناسی
۱۳۲۵ نفر تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد
۲۴۰ نفر تعداد دانشجویان دکتری
۱۲۲ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه مربی
۲۱۱ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه استادیار
۷۸ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه دانشیار
۲۹ نفر تعداد اعضاء هیات علمی با مرتبه استاد
سرانه فضای آموزشی ۱۲۷۵۰۰ تقسیم بر ۸۵۵۳ مساوی است با ۹/۱۴ متر مربع
نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به اعضاء هیات علمی استادیار به بالا ۱۵۶۵ تقسیم بر ۳۱۸ مساوی است با ۹۲/۴
هرم اعضای هیات علمی (نسبت استادیار به بالا به مربعی) ۳۱۸ تقسیم بر ۱۲۲مساوی است با ۶/۲

 

جدول ۲- شاخصهای مهم پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

۱۱۸ طرح تحقیقاتی در قالب طرحهای با اعتبار داخلی، خارجی از دانشگاه،استانی، بین دانشگاهی و ماده ۱۰۲ قانون برنامه سوم تعداد طرحهای تحقیقاتی انجام شده
۶ سمینار علمی و تخصصی تعداد سمینارهای برگزار شده
۳۸ هسته تحقیقاتی فعال تعداد هسته های تحقیقاتی
۱۰ فرصت مطالعاتی تعداد فرصتهای مطالعاتی
۶۰ سفر علمی به خارج از کشور تعداد سفرهای علمی خارج از کشور اعضاء هیات علمی
۱۵ عنوان کتاب با شمارگان ۴۰۰۰۰ جلد تعداد کتب منتشره توسط مرکز نشر دانشگاه
۱۲۵ عنوان مقاله تعداد مقالات چاپ شده در مجلات معتبر خارجی (ISI)
100000 جلد شامل عناوین فارسی و لاتین تعداد کتب موجود در کتابخانه مرکزی
۲۰۰۰ جلد پایان نامه دکتری و کارشناسی ارشد تعداد پایان نامه های موجود در کتابخانه مرکزی
۳ نشریه (استقلال- نشریه فیزیک- کشاورزی و منابع طبیعی) مجلات علمی منتشر شده توسط دفتر نشریات علمی

 

ویژگیهای خاص دانشگاه صنعتی اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان در حقیقت یکی از قطب های علمی کشور است که با حضور چشمگیر در جشنواره های علمی و مسابقات علمی جهان و ارائه مقالات علمی در معتبرترین مجلات علمی دنیا زنده بودن و پویائی را نمایش می دهد.
ارتباط مناسب این دانشگاه با صنعت و مجهز بودن کارگاه های آموزشی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی یکی از بارزترین مشخصه های آن است. دانشگاه صنعتی اصفهان مانند یک شهرک دانشگاهی در درون خود تمامی امکانات اولیه برای زندگی را مهیا نموده و نیازهای عمده دانشجویان را مهیا نموده، فعالیت مراکز خدماتی در درون این دانشگاه چشمگیر است. و بخش پژوهشکده برق و کامپیوتر و امکانات ورزشی این دانشگاه خصوصاً استخر سرپوشیده این دانشگاه خیره کننده است که در گالری عکس نمائی از آنها پیداست. مسئولیت روابط عمومی این دانشگاه بدست افرادی کارآمد و تحصیلکرده در رشته روابط عمومی است که در ساماندهی اجزاء مختلف دانشگاه صنعتی اصفهان نقش مهمی را ایفاء می نماید.

معرفی دانشکده ها

  • دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده عمران دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده معدن دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان

 

امکانات ورزشی

 

 

امکانات ورزشی دانشگاه صنعتی اصفهان همانند بسیاری از دانشگاه های دیگر کشور جهت ارتقاء روحیه دانشجویان و ایجاد فضای با نشاط از امکانات مناسبی بهره مند است که عبارتند از :
۱. سالن ورزشی والیبال
۲. سالن ورزشی بسکتبال
۳. سالن ورزشی بدمینتون
۴. سالن ورزشی هندبال
۵. سالن ورزشی بسکتبال
۶. استخر شنای دانشگاه
۷. زمین چمن فوتبال

تشکل ها

  • انجمن اسلامی دانشجویان
  • جامعه اسلامی دانشجویان
  • بسیج دانشجوئی
  • جهاد دانشگاهی

 

امکانات خوابگاهی

 

 

خوابگاههای دانشجوئی: دانشگاه تعدادی خوابگاه برای استفاده دانشجویان غیربومی دارد که با توجه به محدود بودن این امکانات، با شرایط زیر و رعایت اولویت در ابتدای هر ترم به دانشجویان واجد شرایط واگذار می گردد.

  • دانشجویانی می توانند از خوابگاههای دانشجوئی استفاده کنند که از هیچ گونه کمک مؤسسات دیگر و وام مسکن صندوق رفاه استفاده ننمایند، شاغل هم نباشند، به دانشجویان ساکن در شهرستانهای حومه اصفهان و خمینی شهر، شاهین شهر، نجف آباد، اصولاً خوابگاه واگذار نمی گردد. این دسته از دانشجویان می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به اداره خوابگاههای حوزه معاونت دانشجوئی مراجعه نمایند. ظرفیت اتاقهای دانشجویان کارشناسی ۴ نفر، کارشناسی ارشد ۳ نفر، دکتری غیربومی ۲ نفر و دکتری بومی ۳ نفر می باشد.

 

  • ودیعه مسکن جهت دانشجویان متأهل کارشناسی که ساکن خوابگاه نباشند تا سقف ۰۰۰/۵۰۰/۵ ریال،کارشناسی ارشد و دکتری ۰۰۰/۰۰۰/۱۲ ریال، براساس ضوابط و قوانین صندوق رفاه دانشجویان تعلق خواهد گرفت.

منبع: شبکه رشد

 



 




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی
 

هسته اولیه دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده‌ای است به نام دانشکده مخابرات که در سال ۱۳۰۷ هجری یعنی ۷۵ سال پیش در محل فعلی دانشکده مهندسی برق دانشگاه تأسیس شده و در سال ۱۳۱۸ هجری اساسنامه آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.

 

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ساختار فعلی در ابتدا در سال ۱۳۵۹، در پی تصویب ستاد انقلاب فرهنگی از ادغام ۹ مرکز آموزش عالی و با عنوان « مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی » بنیاد نهاده شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام آن به « دانشگاه فنی و مهندسی» و در سال ۱۳۶۷ به «دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی » تغییر یافت.

علاوه بر رشته مخابرات با قدمت ۷۵ ساله، رشته نقشه برداری این دانشگاه ۴۹ سال و دانشکده مهندسی مکانیک آن ۳۰ سال قدمت دارند. فعالیت‌های آموزشی دانشگاه در حال حاضر در شش دانشکده مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی نقشه برداری، مهندسی صنایع و علوم و با ۱۶ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی، ۴۴ رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۴ رشته تحصیلی در مقطع دکترا متمرکز است. از مجموع بیش از ۳۷۵۴ نفر دانشجوی دانشگاه ، بیش از ۲۹۱۳ نفر در مقطع کارشناسی، ۷۶۳ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۷۸ نفر در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

دانشکده ها، امکانات تحقیقاتی و مطالعاتی :

این دانشگاه دارای ۶ دانشکده مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، علوم، مهندسی صنایع و مهندسی نقشه برداری است. دانشکده مهندسی برق دارای اولین آزمایشگاه آنتن در کشور است.

مراکز تحقیقاتی :

مرکز علوم و فنون و مرکز مشاوره و تحقیقات دفتر مرکزی این دانشگاه به عنوان مراکز تحقیقاتی مشغول فعالیت هستند.

آزمایشگاه ها :

این دانشگاه دارای تعداد زیادی آزمایشگاه است که در آن ها علاوه بر آموزش دانشجویان توان کارهای تحقیقاتی وجود دارد.

کتابخانه مرکزی :

دانشجویان و کارکنان این دانشگاه از امکانات ۶ کتابخانه در دانشکده ها و سازمان مرکزی این دانشگاه بهره مند هستند. در کتابخانه مرکزی ۹ هزار و ۸۰۹ جلد کتاب فارسی، ۲۳ هزار و ۶۴۱ جلد کتاب غیر فارسی ، ۱۰۶ عنوان مجله لاتین و ۵۰ عنوان مجله فارسی موجود است. این کتابخانه ۹ بانک اطلاعاتی دارد. همچنین یک هزار و ۷۰۰ عنوان منابع غیر چاپی در زمینه عمران، ۲ هزار و ۲۰۰ عنوان در زمینه علوم، و ۶۷۰ فقره در زمینه برق موجود است.

اعضای هیات علمی و دانشجویان :

در این دانشگاه ۳ هزار و ۷۵۴ دانشجو در حال تحصیل هستند. ۲۳۲ نفر عضو هیات علمی این دانشگاه می‌باشند.

امکانات و خدمات دانشجویی :

در حال حاضر ۸ خوابگاه مخصوص متاهلین، ۳ خوابگاه خواهران، و ۵ خوابگاه برادران در این دانشگاه موجود است. دانشجویان از خدمات مشاوره دانشجویی، اجتماعی، فرهنگی و روان شناسی، برخوردارند و خدمات رفاهی همچون وام تحصیلی و مسکن، بیمه خدمات درمانی و حوادث، سلف سرویس، خدمات بهداشتی و درمانی به آنان ارایه می شود.

امکانات ورزشی :

این دانشگاه دارای سالن بدنسازی در خوابگاه ها و دانشکده ها، ۳ زمین روباز به طور جداگانه برای بسکتبال، والیبال و فوتبال و ۲ زمین تنیس روی میز است. هر رشته ورزشی نیز یک سالن اختصاصی به صورت ایستگاه تندرستی غیر فعال دارد.

برخی فعالیت های دانشگاه :

راه اندازی دوره‌ها و رشته‌های خاص

- دوره بین‌المللی (JIK)، عمران با همکاری دانشگاه ITC هلند و وزارت جهاد کشاورزی

- دوره بین المللی مشترک هوا فضابا همکاری دانشگاه مالک اشتر

- سه دوره دکتری برق، مکانیک و سنجش از راه دور در رشته ماهواره

- همکاری‌های علمی بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه هانوفر آلمان

- راه اندازی دوره‌های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی خود رو بین دانشگاه کینگزستون انگلستان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

- راه اندازی دوره‌های مشترک کارشناسی‌ هوا فضا بین دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشگاه تکنولوژی هوانوردی روسیه

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه MADI روسیه

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه ساوت استرالیا

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه اروپایی لفک قبرس

- امضای تفاهم نامه با دانشگاه کاردیف انگلستان
- امضای تفاهم نامه با دانشگاه مونیخ آلمان
-دانشجوی دکترای مشترک با یکی از دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه و افتخارات :

با نگاهی به آمار ۲۲۸ نفری راه یافتگان این دانشگاه در آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۱ در مقایسه با تعداد ۸۰۰ نفر دانشجوی تازه وارد به دانشگاه در همین سال، جلوه این موفقیت را در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نمایان‌تر خواهد کرد.

جالب تر آن که دو رتبه اول در رشته‌های مهندسی عمران، نقشه برداری و مهندسی صنایع و رتبه‌هایی چون ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۱۰، ۱۱، ۱۲در آزمون مذکور به این دانشگاه اختصاص یافت.

همچنین در آزمون کارشناسی ارشد سال تحصیلی ۸۲-۸۳ دانشجویان رشته مهندسی نقشه برداری این دانشگاه رتبه‌های ۱ تا ۱۰ را کسب نمودند.

آمارهای مذکور نشان می‌دهد به نسبت هر ۳ نفر دانشجوی ورودی جدید در سال ۱۳۸۱ بیش از یک نفر در آزمون ورودی کارشناسی ارشد همین سال در دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده اند.

همچنین دارندگان رتبه‌های اول سه رشته مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی نقشه برداری و چند رتبه دیگر تک رقمی در آزمون دو سال گذشته از دانشجویان این دانشگاه بوده‌اند.

برخی ابتکارات :

- طراحی و ساخت دستگاه برش شیشه از طریق اعمال شوک حرارتی

- طراحی و ساخت روبات مذاب ریز

- طراحی و ساخت میزآموزشی الکترونیک

- طراحی و ساخت مدل آموزشی خودروهای پیکان و پراید

- طراحی و ساخت بسیاری از وسایل آزمایشگاهی و کمک آموزشی

- ساخت دستگاه چند منظوره خستگی

- طراحی و ساخت کراس آرم‌های کامپوزیتی

- طراحی و ساخت مواد کامپوزیتی FML برای صنایع دفاعی

- طراحی و بهینه سازی بدنه و دینامیک خودرو

- طراحی و کنترل و شبیه سازی روبات راه رونده دو پا

- طراحی یک الگوریتم تطبیقی کاربردی برای اتوپایلوت موشک‌ها

- طراحی و ساخت دستگاه SMD

- استخراج مدل رفتاری سازه‌های مقاوم در مقابل انفجار

- طراحی و ساخت بال کامپوزیتی

- طراحی و ساخت نشت سنج اجاق‌های مایکروویو

- طرح سیستم اطلاعات جغرافیایی شهر شیراز

- طرح Web GIS راه های کشور

برخی گردهمایی‌های علمی :

- ششمین کنفرانس بین المللی مهندسی مکانیک
- چهارمین کنفرانس دانشجویی صنعتی سیستم‌های هوشمند
- ششمین کنفرانس مهندسی برق
- پنجمین کنگره‌ همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت
- نخستین کنفرانس بین المللی مهندسی محیط زیست
- دومین کنفرانس ماشین بینایی و پردازش تصویر ایران
- نخستین کنفرانس تخصصی نرم افزارهای مهندسی عمران
- دومین سمینار تخصصی‌ هادی های خطوط انتقال نیرو
- هفتمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق

 

منبع: وبسایت دانشگاه خواجه نصیر




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
 

دانشگاه صنعتی امیر کبیر ، یکی از با سابقه ترین مؤسسات آموزش عالی کشور در زمینه فنی و مهندسی است .
این دانشگاه ، در طول سال ها فعالیت مستمر ، به خصوص بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی ، خدمات گسترده ای در راستای اهداف آموزش عالی و تحقیقاتی کشور ارائه کرده است .

تاًسیس و شکل گیری اولیه دانشگاه در آبان ماه ۱۳۳۵ است. در آن زمان ، هسته اولیه دانشگاه ، به عنوان “پلی تکنیک تهران” به منظور توسعه فعالیت های دو موًسسه فنی وقت ، “انستیتو مهندسی راه وساختمان “و “هنرسرای عالی” شکل گرفت . در سال ۱۳۳۶ اولین دوره دانشجویان ازطریق آزمون داخلی پذیرفته شدند و از سال ۱۳۳۷ فعالیت آموزشی پلی تکنیک تهران ، به طور رسمی با پنج رشته مهندسی : “برق و الکترونیک” ، “مکانیک “،”نساجی”،”شیمی “و “راه و ساختمان ” آغاز شد .
با رشد تدریجی پلی تکنیک تهران تا سال ۱۳۷۵، پنج بخش به شرح زیر به دانشکده اضافه شد .
دانشکده فنی : این دانشکده هسته اصلی پلی تکنیک تهران را ایجاد کرده و از ۶ انستیتو یا گروه آموزشی تحت عنوان ” مهندسی برق و الکترونیک ” ، ” مهندسی شیمی و پتروشیمی ” ، ” مهندسی نساجی و پلیمر” ، ” مهندسی مکانیک ” ، ” مهندسی معدن ” و ” مهندسی صنایع ” تشکیل شد .
دانشکده تربیت دبیر فنی و علوم : در سال ۱۳۵۵ با همکاری وزارت آموزش و پرورش تاًسیس شد .
دانشکده علوم پایه و کامپیوتر : این دانشکده به منظور ارائه درس های پایه برای دانشجویان دیگر دانشکده ها ایجاد شد . دانشجویان این دوره ها ، مدرک تحصیلی از دانشکده دریافت نمی کردند.
انستیتو تحصیِلات تکمیلی و تحقیقات : به منظور اداره و سرپرستی مقطع کارشناسی ارشد و امور تحقیقاتی دانشگاه دایر شد . در آن زمان ۵ دوره کارشناسی ارشد و یک مؤسسه تحقیقاتی با عنوان ” مرکز تحقیقات صنایع غذایی ” زیر نظر این انستیتو اداره می شد .
سرپرستی مدرسه عالی راه و ساختمان نیز از سال ۱۳۵۶ به پلی تکنیک تهران واگذار شد و به این ترتیب این واحد به عنوان پنجمین بخش از پلی تکنیک تهران محسوب شد .
پلی تکنیک تهران در جریان انقلاب اسلامی ، یکی از پایگاه های فعال دانشگاهی بود و در به ثمر رسانیدن انقلاب اسلامی نقش فعالی بر عهده داشت .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ، پلی تکنیک تهران در سال ۱۳۵۸ تبدیل به دانشگاه شد و به افتخار ، رادمرد تاریخ معاصر ایران ، ” امیر کبیر ” که به گسترش و توسعه پایه های علم نوین و صنعت در کشور اهتمام داشت ، به نام دانشگاه صنعتی امیر کبیر نامگذاری شد . این دانشگاه به منظور توسعه و گسترش در زمینه های فنی و مهندسی و همسویی با هدف های علمی و فرهنگی انقلاب تجدید سازمان یافت و در این راستا تحولات چشمگیری در آن صورت گرفت ، اهم این تحولات به این شرح است :
دانشکده تربیت فنی و علوم ، به علت مطابقت هدف های آن با مراکز تربیت معلم از دانشگاه صنعتی امیر کبیر جدا و در مجموعه دانشگاهی تربیت معلم قرار گرفت .
مدرسه عالی ساختمان ، از دانشگاه صنعتی امیر کبیر جدا و به مجموعه ای تحت عنوان دانشگاه خواجه نصیر طوسی اضافه شد .
ایجاد دانشکده ها و دوره های جدید به خصوص دوره های تحصیلات تکمیلی ، که منجر به تأسیس ۶ دانشکده جدید درطول سال های ۱۳۷۴_ ۱۳۶۷ شد .
هم اکنون دانشگاه صنعتی امیر کبیر دارای ۱۴ دانشکده ، ۱۵ آزمایشگاه ، ۲۳ کارگاه و دو شعبه در شهرهای بندرعباس و ماهشهر است . همچنین ۷۰۰۰ دانشجوی دوره کارشناسی در ۳۳ رشته ، ۱۲۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد در ۴۳ رشته و ۲۰۰ دانشجوی دوره دکترا در ۳۴ رشته این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند . دانشکده های دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکتیک تهران) به شرح زیر می باشد:

* دانشکده مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی معدن، متالورژی و نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی شیمی و صنایع غذایی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی هسته‌ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی کشتی سازی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد تفرش
* دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد ماهشهر

دانشگاه صنعتی امیر کبیر در عرصه صنعت و علوم آمورش عالی موفقیت های چشمگیری را کسب کرده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد :
کسب حدود ۲۰ جایزه درجشنواره های بین المللی و جوان خوارزمی
کسب رتبه اول ارتباط دانشگاه و صنعت در سه دوره
کسب رتبه اول در نمایشگاه های دستاوردهای تحقیقاتی در ۴ دوره
دریافت لوح افتخار به عنوان فعال ترین دانشگاه فنی و مهندسی در زمینه پذیزش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد .
برگزاری بیش از ۲۰ کنفرانس ملی و بین المللی طی سالهای اخیر

 

 

 

منبع: سایت دانشگاه امیرکبیر تهران، ویکی پدیا




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

فنون تستزنی،یکی ازمهارتهای لازم دردوران دبیرستان

 

 

وبه خصوص کنکوراست.تسلط برتستزنی درموفقیت


کنکورتاثیرغیرقابل انکاری دارد.بحث دربارهی مجموعه

 

مهارتهایی که منجربه افزایش توانایی عملکردتستزنی

 

 

میشود،بخش چندبعدی خو اهدبود.

 

علیرغم گستردگی موضوع،سعی میکنیم به مواردی

 

 

بپردازیم که ضروریترهستند.

 

قسمتی ازتوصیههای این فصل عمومی است وبرای

کلیهی دانشآموزان دبیرستانی وکنکوری در نظرگرفته

 

 

شدهاست.قسمتی ازتوصیهها هم خاصّ دروس به صورت

 

جداگانه و تفکیکی است،این مطالب بیشتربه درد

 

 

کنکوریها میخورد.

 

 

طراحی وطراحان تستها

 

 

 

باوجودآن که بعضی ازافرادومؤسسات ادعادارندکه روشهایی را ابداع کردهاندتاکنکوریهاحتی بدون حل مساله یاتوجه به صورت مساله

وبراساس قوانین احتمالات بتوانندتستهارادرست علامت بزنند،عملاچنین چیزی امکانپذیرنبوده وادعاهایی ازاین قبیل نوعی فرصت طلبی

 

 

محسوب میشوند.طراحی سؤالات تست ازیک سری اصول کلی ومشخص تبعیت میکندکه معمولاطراحان تستهاباآنهاآشناهستند.البته

 

این بدان معنی نیست که همه اصول طراحی تست درسؤالات کنکوررعایت میشودوهمان گونه که هرساله بعدازاتمام کنکورعنوان میگردد

 

 

اشکالاتی توسط اهل فن به سؤالات واردمیآید.ازجمله اصولی که درطراحی سؤالات کنکوررعایت میشوددرنظرگرفتن سؤالات آسان،متوسط


ومشکل درهردرس است درمقابل،یکی ازاشکالات واردبه طراحی تستهانوع چینش سؤالات است.اصولابایددرهردرس سؤالات ازآسان به

 

مشکل تنظیم شوند،اما ظاهرا درسؤالات کنکورچنین نظمی وجودنداردومثلاگاهی بعدازسؤالات سخت دیفرانسیل بلافاصله سؤالات سخت

 

 

گسسته آغازمیشودویامانندکنکورسال 81 که سؤالات ادبیات باچندسؤال سخت پی درپی شروع شدهبود.

 

کلید

 


درطراحی سؤالات کنکوراصول کلی طراحی تست رعایت میشود.بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات دنبال روشهای غیر


عادی نباشید.

 

آمادگی برای هرنوع احتمال

 

 


علیرغم نکتهی قبلی،تصورنکنیدکه همه چیزبایدبروفق مرادپیش رود.متاسفانه بسیاردیده شده دانشآموزانی که با آمادگی خوب درسی در

 

جلسهی کنکورحاضرشدهاندبه محض مواجهه باچندسؤال سخت پی درپی،سررشتهی کارراگم کرده وحتی بقیه راهم نتوانستهاندخوب جواب

 

 

بدهند.این آمادگی ذهنی رادرخودایجادکنیدکه ممکن است باهراحتمالی روبه روشوید.امکان دارددرشرایطی که خوب پیش میرویدبه ناگاه

 

به یک،دو،سه ویاچندسؤال سخت برخوردکنید،امکان داردسؤالات یک درس باتستهای مشکل شروع شود،وهرنوع امکان دیگری نیز وجود

 

 

دارد.درهرحال،شماآمادگی لازم رادرخودایجادکنیدتادستپاچه نشوید.

 

کلید

 


خودرابرای مواجهه باهرنوع سؤالی درسرجلسهی کنکورآماده سازید.

 

تستهای یک ستاره ودوستاره

 

 


بیشترمدرسین کنکورتوصیه میکنندوقتی باسؤالات یک درس روبه رومیشویدبدین شیوه عمل کنید:


15 ثانیه طول میکشد.اگرجواب سؤال وگزینهی درست را - یک به یک سؤالات رابخوانید.به طورمتوسط خواندن متن هرسؤال حدود 20


میدانیدبلافاصله درپرسشنامه(ونه پاسخنامه)علامت بزنیدوسرسؤال بعدی بروید.به سؤالاتی میرسیدکه جواب آنهارانمیدانید.دراینجادوحالت


پیش میآید.جواب رانمیدانیدولی میدانیدکه میتوانیدبه نتیجه برسید.درکنارسؤال یک ستاره بزنید.درموردبعضی ازسؤالات هم جواب رااصلا


نمیدانیدوحدس میزنیدکه ارزش وقتگذاری ندارد.درکنار این نوع سؤالات دوستاره بزنید.به همین ترتیب تاپایان سؤالات آن درس پیش


بروید.معمولا درمرحله اول تعدادی ازتستهارابا اطمینان درست علامت زدهایدکه البته درمورددرسهای متفاوت فرق دارد.حال،مرحله دوم را


به سؤالات تک ستارهای اختصاص دهید.دراین مرحله هم تعدادی ازسؤالات راپاسخ خواهیدداد.درمرحله سوم به سؤالات دوستارهای بپردازید.

 

فنون تستزنی

 

 

 


دردروس تخصصی امکان زیادی وجودداردکه وقتی برای سؤالات دوستارهای باقی نماند.بعداز اتمام این سه مرحله جوابهای صحیح رایک به


یک وبادقت به پاسخنامه منتقل کنید.

 

کلید

 


سؤالات هردرس رادرسه مرحلهی تستهای باجواب مشخص،یک ستارهای ودوستارهای پاسخ دهید.

 

جرات گذشتن ازتست

 

 


درموردسؤالات دوستارهای صحبت کردیم وگفتیم که دردروس تخصصی حتی این امکان وجودداردکه فرصتی برای پاسخ به آنهاباقی نماند.


برای تعدادزیادی ازدانشآموزان پذیرفتن این نکته که بایدازخیربعضی ازسؤالات بگذرند،سخت است.دانشآموزان بایدعادت کنندکه ازروی


بعضی تستهابگذرندواین خودنه تنهانشانهی ضعف نیست بلکه بیانگرمهارت دانش بالای فرداست.دانشآموزان بسیارمحدودی وجوددارندکه


هم توانایی وهم فرصت آن راداشتهباشندکه بتوانندبه همهی سؤالات پاسخ دهند.

 

کلید

 


بایداین فن جسورانه رابیاموزیدکه ازسربعضی تستهابگذرید.

 

قدرت ریسک

 

 


این سؤال هم برای دانشآموزان پیش میآیدکه اگردرموردگزینههاشک کردند(باتوجه به نمرات منفی تستها)آیاعلامت بزنند؟در مورد هر


چهارگزینه مشکل داریدتوصیه میشودازخیرآن سؤال بگذرید.اگربین سه گزینه شک داشتیدبازهم توصیه قبلی را به کارببندید.امازمانی که


میدانیدحداقل دوگزینه غلط است حتمایکی ازگزینههاراعلامت بزنید.

 

کلید

 

 

درتستهایی که درموردگزینهی صحیح شک داریدتنهازمانی ریسک کنیدکه اطمینان داشتهباشیدحداقل دوگزینه غلط

 

 

 

است.

 

خواندن کل اجزاء تست

 

 


این نکتهای است که همه درموردآن اتفاق نظردارند،بایدتمام اجزاءوتست رابادقت بخوانید.صورت مساله را باحوصله وتمرکزمطالعه کنید.به


همین ترتیب به تک تک گزینههاتوجه کنید.یادتان باشداگرعجله کنیدشایدزمان راذخیره نماییدولی به طورحتم،احتمال اشتباه بسیارزیاد


خواهدبود.اگربپذیریدکه بایدازبعضی تستهابگذریداین به دقت شماهم خواهدافزود.

 

کلید

 


قبل ازهرگونه اقدام به پاسخگویی تست،تمام اجزاءآن رابادقت بخوانید.

 

پیش بینی قبل ازجواب

 

 


اگرحوصلهاش راداریدوعجله نمیکنیدسعی نماییدوقتی صورت مساله راخواندیدقبل ازنگاه کردن به گزینهها،جواب راحدس بزنید.این کار


سرعت عمل شمارادرپاسخگویی به تستهاافزایش خواهدداد.حتی درصورتی که حدس شمادرست ازآب درآمدوپاسخ شمابین گزینهها وجود


داشت بازهم حتماسایرگزینههارابخوانید.

 

کلید

 


سعی کنیدقبل ازپاسخ به هرتست،گزینه صحیح راحدس بزنید.

 

فریب نخورید

 

 


به محض خواندن صورت مساله،سراغ راحتترین وسادهترین گزینه نروید.متوجه گزینههای انحرافی باشید.به قول کنکوریها،اگرشمامفهومی


خوانده باشیداحتمال انحراف شماکاهش خواهدیافت.بااین همه بازهم ممکن است به خاطرعدم تمرکز،عجله واشتباه گرفتن سرنخها میباشد


فریب بخوریدو ناخودآگاه به محض دیدن کوچکترین سرنخی ازپاسخ، آن راعلامت بزنید.پس بسیاربسیارمهم است که ازیک طرف تمرکزو


دقت راتمرین کنیدوازطرف دیگرباروشهای کنترل اضطراب آشناباشید تابتوانیدحالت تعادلی خودراحفظ نمایید.

 

کلید

 


درجلسهی کنکوردقت کنیددرفضایی قرارنگیریدکه باکوچکترین سرنخهافریب بخورید.

 

تقسیم زمان

 

 


این درست است که بایددرجلسهی کنکورتقسیم زمان داشتهباشیدامابدان معنانیست که برای همهی تستهازمانی یکسان درنظرگرفت.این


نکته بسیارظریف وحساس است.اگربرای تستی سه دقیقه وقت صرف کردیدحتماتستی هم وجودخواهدداشت که درظرف 20 ثانیه پاسخ آن


رابیابید.بنابراین درموردتقسیم زمان وسواس به خرج ندهید.شمابرای هردرس زمانی رادراختیاردارید،بازاگرپذیرفتهباشیدکه ازسربعضی


تستهابگذریداحتمالازمان برای بقیه سؤالات کافی خواهدبود.دربعضی موارد(به خصوص دروس عمومی) امکان استفاده اززمانهای


دروس دیگرهم به وجودمیآید.

 

کلید

 


درتقسیم زمان برای پاسخگویی به تستها،توجه داشتهباشیدکه زمان برای حل هرتست متفاوت است.

 

زمانی برای مرور

 

 

 

اگرفرصتی بودزمانی برای مرورتستهاکناربگذاریدولی پاسخهاراعوض نکنید،مگراین که اطمینان حاصل کنیدکه پاسخ اول شماغلط بوده

 

 

است.هرچه بیشتربه سریک سؤال مرددباشیداحتمال زیادتری داردکه سرگیجه بگیرید.

 

کلید

 


اگرزمانی برای مرورتستهاباقی ماند،پاسخ راتنهازمانی تغییردهیدکه به غلط بودن اول اطمینان حاصل نمایید.

 

سرعت عمل

 

 


سرعت عمل درتست زنی به عوامل متعددی بستگی دارد.به این که چه قدرمفهومی خوانده باشید(وحفظی کارنکرده باشید)؟چه قدرسرحال


وباحوصله باشید؟چه تیپ شخصیتی داشته باشید؟(فردی آرام هستیدیامضطرب)؟چقدرتست زنی راتمرین کرده باشید؟به هرحال،سرعت


عمل درتست زنی موضوعی مستقل ازسایررفتارهانیست.فردی که کلاکنداست،فردی که زودمضطرب میشودویاکسی که تقسیم زمان


مناسبی ندارد،احتمالادرکلیه فعالیتهایی که نیازمندسرعت عمل وتوانایی مشاهده است مشکل خواهدداشت.

 

کلید

 


برای افزایش سرعت عمل درتست زنی چهارعامل مؤثرند:تمرین ورکوردگیری تست زنی،شادابی وسرحال بودن،تمرکزو


آرامش،ومطالعهی مفهومی.

 

دقت درمحاسبات عددی

 

 


درهمهی رشتههای کنکوری دروسی وجوددارندکه درآنهاحل مساله ومحاسبات عددی ضرورتی اساسی است.اشتباهات دانشآموزان در


محاسبات عددی عمدتا ناشی ازعجله وعدم تمرکزآنهاست که این هم ناشی ازتلاش آنان برای ازدست ندادن زمان است.گفته شد،این عجله


غیرازضرروافزایش احتمال اشتباهات،به طورحتم هیچ خیری ندارد.به محاسبات عددی به خصوص دررشتهی ریاضی که مواردآن زیاداست،


دقت بیشتری داشته باشید.سعی کنیدبه نحوی درمحاسبات پیش رویدکه همان یک بارمحاسبه،اطمینان شما راحاصل نماید.عجله در


محاسبه،شک شماراافزایش داده ومنجربه محاسبات دوباره وسه باره واتلاف وقت خواهدشد.

 

کلید

 


محاسبات ریاضی رابادقت وتمرکزانجام دهید.

 

مجموعهی ریاضی

 

 


درتستهای ریاضی برای کسب نتیجه بهترساختاری بااین ترتیب توصیه میشود:


مفهوم رابه خاطربسپارید.مواردجامع ومانع راشناسایی کنید.قضایای مربوط به مفهوم موردنظررابه دقت وباتمامی اجزاءبه خاطربسپارید.


مواردمنتج ازاین قضایاراشناسایی کنید.حتیالامکان مواردخاص پیرامونی راشناسایی کنید.


دردروس ریاضی نبایدبه حفظیات اکتفاکرداگرچه لازم است تمام فرمولهارابدانید.درهرمساله،مجهول مساله رادریک طرف ومفروضات رادر


طرف مقابل بنویسید.مشکل عمدهی دانشآموزان درریاضی این است که صورت مساله رادرک نمیکنند.اگرمفروضات مساله را


تشخیص دهید،میتوانیدبه پاسخ هم برسید.راه حل،درون این مفروضات وجوددارد.دردرس دیفرانسیل مرورنکات کلی مربوط به نمودارها


میتوانددرحل مسایل مربوط به بردتابع،اکسترمهای نسبی ومطلق وتغییرات تابع مفیدواقع شود.باتوجه به توزیع سؤالات کنکوردردرس


دیفرانسیل منطقی به نظرمیرسدکه بیشترتمرکزدرفصول سوم به بعدباشد.

 

کلید

 


درتستهای ریاضی،یک روش کارمشخص داشتهباشیدتادچارسردرگمی نشوید.

 

فیزیک

 

 


حجم زیاد درس فیزیک وتنوع موضوعات آن ایجاب میکندکه ازقبل:


- تسلط خودرا دربخشهای مختلف آن دقیقاتعیین کرده باشید وبدانید درچه بخش هایی بیشترین آمادگی ودرچه بخشهایی کمترین


آمادگی رادارید.هنگام تستزنی درکنکور،ابتداسراغ تستهایی بروید که برای شماراحتترهستند.مثلابخشهای ترمودینامیک (رشته ریاضی


فیزیک) فیزیک پیشدانشگاهی 2(رشتههای علوم تجربی وریاضی فیزیک) بخش نوربه طورکامل،حرکت نوسانی ساده وموج،گرماوتعادل


گرمایی رامیتوان به طورنسبی سادهترازیخشهای دیگر درنظرگرفت.


- دقّت لازم درتشخیص مفاهیم نزدیک به هم درصورت مساله ازاهمیت بسیاری برخورداراست.مثلاکمیتهایی ازقبیل جابجایی و مسافت


،شتاب متوسط وشتاب لحظهای،بازه زمانی ولحظه،کارمحیط روی دستگاه وکاردستگاه روی محیط،توان مفیدوتوان تلف شده ازمفاهیمی

 

هستندکه اغلب به علت کم دقتی،برداشت اشتباهی ازآن ها میشودوطراحان تست نیزپاسخی معادل اشتباه صورت گرفته رادرگزینهها قرار

 

 

میدهند.


- محاسبات عددی یکی ازمشکل سازترین موارداست.اغلب مفاهیم فیریکی رابه خوبی تشخیص میدهیدولی درانجام محاسبات عددی


اشتباهاتی صورت میگیردکه یکی ازشایعترین اشتباهات دانشپژوهان است.


- توجه دقیق به تبدیل واحدهاواین که درچه شرایطی نیازی به تبدیل واحدنمیباشد.


- دروس داده شده وجزوات اساتیدباید به گونهای مطالعه شوندکه بتوانید هرزمان به طوردقیق،کامل وسریع هربخشی ازآن راکه خواستید


بگوییدوبنویسید.دراین صورت مفاهیم درسی درذهن شماملکهسازی به معنای واقعی میشوند.آنوقت است که سرعت عمل رابادقّت عمل،


کسب کردهاید.


- پس ازفراگیری جزوات درسی به همراه مسائل تشریحی وتستی مرتبط با هرموضوع،تدریجاتستهای کنکورسراسری را ابتدا بدون تعیین


زمان ولی پس ازمدتی باتعیین وقت بزنید.تستهارا آگاهانه وباتوجه به مفاهیم یادگیری شده بزنیدوبدانید سرعت عمل بایدتاجایی باشدکه


دقت عمل رامخدوش نسازد.


- زدن تستهای مرتبط به تعدادزیادوبه طورآگاهانه بالاخره منجربه سرعت عمل نیزمیشود.


- درماههای اردیبهشت وخرداد،تستهای آزمون های کنکور پنج سال کذشته ابه طورجامع بزنیدو درصد خودرا دردرس فیزیک تعیین


کرده،طوری عمل نماییدکه به هیچ وجه اشتباه هرآزمون رادرآزمون بعدی تکرارنکنید.

 

کلید

 

 

دردرس فیزیک ضمن مطالعه مفهومی وتقویت بنیه ریاضی،به طورکیفی تستهایی درسطوح ساده،متوسط وسخت زده و

 

 

 

مراقب مفاهیم نزدیک به هم باشید.

 

شیمی

 

 


توزیع تستهای شیمی به طورمساوی بین کتابهای شیمی 2،شیمی 3،شیمی پیشدانشگاهی 1وشیمی وپیشدانشگاهی 2صورت میگیرد.


تنهاحدود 10 درصدازکل تستها مربوط به مسایل می باشدوبقیه مطالب توصیفی هستند،لذا درصورت ضیق وقت به هنگام تست زنی وقت


مطالعه مسایل رابه زمانی موکول کنیدکه همه مطالب توصیفی را مطالعه کردهباشید.درفرصت وموقعیت روزهای پایانی کنکوربهترین روش


76 میباشدو استفاده ازتستهای طبقه بندی توصیه نمیشود.بادرنظرگرفتن این که - تست زدن،حل تستهای دورهای کنکورهای ساده 81

 

شیمی آخرین درس درمجموعهی تستهای اختصاصی دفترچهی سوالات است،دانشآموزان به دلیل اختصاص وقت به تستهای دروس

 

 

قبلی،درموردشیمی دچارکمبودوقت میشوند.زمانی که تستها دروس تخصصی دیگرراعلامت میزنید،به زمان باقی مانده برای شیمی هم


توجه داشتهباشید.

 

کلید

 


درتستهای شیمی به نحوهی توزیع سؤالات وهمچنین دراولویت قراردادن پاسخگویی به تستهای توصیفی توجه نمایید.

 

زیست شناسی

 

 

 

به دلیل تنوع زیادمنابع وکتب تستهای زیست شناسی،مراجعه به تستهای کنکورهای سالهای قبل به عنوان بهترین منبع،بیشترتوصیه

 

 

میشود.پیشنهادمیشود درروزهای پایانی برای ایجادآمادگی بیشترازمبحث درس زیست،حدود 40 تست تمرین ومرورگردد.شواهد نشان


میدهدکه فقط 7درصدازدانشآموزان تستهای زیست شناسی رابالای 50 درصدمیزنندازدوجنبه میتوان به این مشکل نگاه کرد.


اول آنکه دانشآموزان سوادکافی نداشتهباشند.اما این دلیل چندان قابل استنادنیست.نکتهی دوم وعامل اصلی ضعف دانشآموزان در


پاسخگویی به تستهای زیست شناسی،عدم درک سؤالات وعجله درپاسخ دادن است.هرسؤال نکات کلیدی داردکه باخوب فهمیدن سؤال


قابل دستیابی است.برای هرسؤال زیست شناسی 45 ثانیه زمان وجودداردوازاین زمان میتوان 15 ثانیه رابه خوب خواندن سؤال، 15 ثانیه رابه


خواندن گزینههاو 15 ثانیه رابه پاسخ دادن وپرکردن پاسخنامه اختصاص داد.البته بیان این نکته صرفابرای ایجادیک الگووتصویرذهنی است نه


اینکه واقعابرای هرتست زمان بگیرید!

 

کلید

 


درتستهای زیست شناسی،دقت برروی درک وفهم سؤالات اهمیت بیشتری دارد.

 

زیان انگلیسی

 

 


تستهای درس زبان آخرین سری ازسؤالات دردفترچهی عمومی میباشند 50 یا 60 درصدازدانشآموزانی که نتوانستهاندتستهای زبان رابزنند


استدلالشان اینست که زمان کم آوردهاند.چرا؟دلیل این امراختصاص زمان بیشتربه تستهای دروس ماقبل است.توقف زیاددرتستهای قبلی

 

که معمولا هم غلط ازآب درمیآیندموجب ضررجدی درتستهای زبان میشود،درحالی که،اگردقت مناسب برای آن صرف گرددو احتمالا

 

 

تستهای صحیح بیشتری راعلامت خواهیدزد.بنابراین بسیارمهم است که مجموعه سؤالات دفترچه عمومی را با هم ببینیدیعنی تستهای

 

یک ستاره ودوستاره ازابتداسؤالات عمومی شروع کنیدوتاانتهای سؤالات که تستهای زبان هستندپیش برویدوبعد برای تستهای یک ستاره

 

 

ودوستاره وقت بگذارید.درزبان،تستهایی راکه سالهای قبل زیادتکرارشدهاندبانظردبیران مشخص کرده وتمرین کنید.

 

کلید

 


درتستهای زبان انگلیسی،زمان راهماهنگ بازمان دروس عمومی دیگردرنظربگیرید.

 

معارف

 

 

 

باعنایت به فرّاربودن مفاهیم بخصوص اسامی،مباحث سنتهای الهی،فلسفه،تاریخ واحکام،لازم است درس معارف دریک فرصت کوتاه مرور

 

 

شود.روایات مخصوصا آیات بایدبادقت خوانده شودچراکه قابلیت طراحی تست درموردآنهازیاداست.بایدبدانیدهرآیه درچه زمینهای است و


8دقیقهای پاسخ داده ودرزمان صرفهجویی کند. – اشاره به کدام مطلب دارد.یک دانشآموزمسلط میتواندتستهای معارف رادرزمان 10

 

کلید

 


درتستهای معارف،امکان سرعتعمل،بیشتراست.

 

ادبیات

 

 


علیرغم آن که درس ادبیات ارتباط بازبان مادری دانشآموزان دارداماموردسهلانگاری بیشتری قرارمیگیرد.ازکنکور 81 که سؤالات به

 

نسبت سختترشدهاست توقع میروددانشآموزان این درس راجدیتربگیرندعلاوه برآن کتاب زبان فارسی که ازسال سوم آن درکنکورسؤال

 

 

میآیدبه اندازهی کفایت تدریس نمیشودواکثردانشآموزان دراین درس مشکل دارند.باعنایت به این که 5سؤال ازاین کتاب طرح میشود


لازم است دانشآموزان ضعفهای خودرادرآن جبران نمایند.تسلط برکلیه مطالب ادبیات حتی هم سنگ دبیر،برای کسب نتیجه مطلوب


ضرورت دارد.دانشآموزان دربخش دریافت پیامهای اصلی مطالب نیزمشکل دارند.درقرابتهای معنایی توصیه میشودابتداخودعبارت یابیت


رامطالعه نموده وسپس درذهن خودتان معنی کنید.بعدمعنی رادرذهن ساده نماییدتا حدی که چکیده ودرون مایه اصلی موضوع کشف شود.


سؤالات اولین دفترچه عمومی،تستهای ادبیات هستندولذاتقسیم زمان مناسب دراین درس مهم است.

 

کلید

 


تستهای ادبیات راجدی بگیریدوبه حفظیات اتکا نکنید.

 

عربی

 

 


دررابطه باترجمه به فعل وزمان فعل توجه شودودرمواردمشابه کلمات سادهای مانندضمائریامفردوجمع بودن کلمات مدنظرقرارگیرد.دردرک


مطلب،دقت درمفهوم کلی مطالب مهم است.یادتان باشدکه سؤالات مطرحه خارج ازمفاهیم درک مطلب نخواهدبود.سؤالهای تجزیه و


ترکیب ازبخش درک مطلب،ازانتهاپاسخ دادهشوندیعنی ابتدابه ترتیب توجه شودوبعدمواردتجزیه.شناخت نقش مثل تمیز،حال وجامدومشتق


بودن کلمه دقت گردد.دررابطه باتمیزعددوحرکتگذاری جملات داده شده به اسمهای غیرمنصرف دقت بیشتری شود.

 

کلید

 


درتستهای عربی،برای کسب مهارت بیشتر،هیچ فنی به اندازهی آمادگیهای قبلی نقش ندارد.


نتیجهگیری:


-1 درطراحی سؤالات کنکوراصول کلی طراحی تست رعایت میشود.بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات دنبال روشهای


غیرعادی نباشید.


-2 خودرابرای مواجهه باهرنوع سؤالی درسرجلسهی کنکورآماده سازید.


-3 سؤالات هردرس رادرسه مرحلهی تستهای باجواب مشخص،یک ستارهای ودوستارهای پاسخ دهید.


-4 بایداین فن جسورانه رابیاموزیدکه ازسربعضی تستهابگذرید.


-5 درتستهایی که درموردگزینهی صحیح شک داریدتنهازمانی ریسک کنیدکه اطمینان داشتهباشیدحداقل دوگزینه غلط


است.


-6 قبل ازهرگونه اقدام به پاسخگویی تست،تمام اجزاءآن رابادقت بخوانید.


-7 سعی کنیدقبل ازپاسخ به هرتست،گزینه صحیح راحدس بزنید.


-8 درجلسهی کنکوردقت کنیددرفضایی قرارنگیریدکه باکوچکترین سرنخهافریب بخورید.


-9 درتقسیم زمان برای پاسخگویی به تستها،توجه داشتهباشیدکه زمان برای حل هرتست متفاوت است

تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه تهران
 

تاریخچه

در میان موسسات و سازمان های وابسته به آموزش عالی کشور دانشگاه تهران از هر حیث و از هر نظر از جایگاهی رفیع بهره مند است . در واقع اگر متغیرهایی چون سابقه و قدمت ، تدریس استادان بنام و بلند مرتبه ، تحصیل دانشجویان ممتاز، کثرت دانشجویان ، استادان و کارکنان ، ارزش مدارک تحصیلی در کشور و خارج از آن ، پیوند و تعامل با دستگاه های اجرایی و موسسات و شرکت های صنعتی ، اداری ، اجرایی و…، داشتن کتابخانه ها و آزمایشگاه ها غنی و مجهز، تعدد رشته ها و دانشکده ها و موسسات پیوسته و وابسته ، واقع شدن در پایتخت و در مرکز شهر و… را از معیارهای تعیین اعتبار و اهمیت یک دانشگاه برشماریم ، بی گمان دانشگاه تهران را باید معتبرترین و مهم ترین دانشگاه های کشور دانست . بی جهت نیست که از این دانشگاه با تعبیر ((دانشگاه مادر)) و ((نماد آموزش عالی )) یاد شده است .

 

اندیشه ایجاد مرکزی برای آموزش عالی در ایران و به تعبیر دیگر دانشگاه ، نخستین بار با تاسیس دارالفنون در ۱۲۳۰ ه.ش . به همت میرزا تقی خان امیرکبیر عملی گردید. دارالفنون گرچه توسعه نیافت اما تجربه مغتنمی پیش روی کسانی که در آرزوی آشنایی ایرانیان با دانش های جدید و پیشرفت های اروپائیان در صنعت ، اقتصاد، سیاست و… بوده اند، قرار داد. با عطف به این تجربه در ۱۳۰۷ ه.ش پروفسور دکتر محمود حسابی پیشنهاد راه اندازی مرکزی جامع همه یا اغلب دانش ها را با وزیر وقت فرهنگ ، دکتر علی اصغر حکمت ، در میان نهاد.

در بهمن ماه سال ۱۳۱۲ شمسی، جلسه هیات دولت وقت تشکیل و در آن در موضوع آبادی تهران و زیبایی و شکوه ابینه، عمارات و کاخهای زیبای آن سخن به میان آمد. مرحوم فروغی که در آن روز ریاست وزراء را برعهد داشت از یک سو و دیگر وزیران از سوی دیگر زبان به تحسین و تمجید شهر گشودند و برخی از آنان برای جلب رضایت شاه در این مقال، عنان از کف بدادند اما در این میان مرحوم علی اصغر حکمت کفیل وزارت معارف بی آنکه پیشرفتهای پایتخت را نادیده انگارد با لحنی محتاطانه چنین گفت:«البته که در آبادی و عظمت پایتخت شکی نیست » ولی تنها نقص آشکار آن اینست که «انیورسته»ندارد و حیف است که در این شهر نوین از این حیث از دیگر بلاد بزرگ عالم، واپس ماند». این سخنان ارزشمند تاثیر خود را بر جای نهاد و بی درنگ مقبول همگان افتاد از این رو آنان با تخصیص بودجه اولیه ای به میزان ۲۵۰۰۰۰ تومان به وزارت معارف اجازه دادند تا زمین مناسبی برای تاسیس دانشگاه بیابد و ساختمان آن را در اسرع وقت پدید آورد. علی اصغر حکمت بی درنگ دست به کار شد و جستجو برای مکان یابی مناسب دانشگاه را با کمک و مشاوره آندره گدار، معمار چیره دست فرانسوی که در آن روزگار به عنوان مهندس در خدمت وزارت معارف بود آغاز کرد. آنان پس از جستجوی بسیار در میان ابنیه، باغها و زمینهای فراوان آن روز اطراف تهران باغ جلالیه را برای احداث دانشگاه برگزیدن. در همین حال بر خلاف امروز که یافتن زمین مناسب در شهر تهران برای ایجاد دانشگاهی عظیم تقریباً ناممکن است، در آن روزها زمینهای فراوانی وجود داشت که صاحبان آنها نه تنها در فروش آنها امساکی نداشتند بلکه برای واگذار به چنین مؤسساتی که مسلماً سود کلانی هم بدنبال داشت، سر و دست می شکستند. از همین رو بود که گروهی از مالکین اراضی بهجت آباد با سوء استفاده هایی نظر وزیر مالیه وقت را جلب کرده بودند که زمینهای آنها را برای تاسیس دانشگاه خریداری نماید. در حالیکه به نظر موسیو گدار عرصه آن زمینها تنگ و موقعیت آنها سیل گیر بود و برای تاسیس دانشگاه به هیچ روی مناسب نبود. با این همه مرحوم داور رجحان در جلسه هیات دولت به سختی برخرید اراضی بهجت آباد پای فشرد و نظر بیشتر اعضاء را جلب کرده و سرانجام دولتیان، بهجت آباد را برگزیدند. در همین حال که علی اصغر حکمت دلشکسته و ناامید ناظر ماجرا بود، رضا شاه وارد شد و پس از اطلاع از موضوع با قلدری خاص خود اوضاع را برهم زد و گفت:« باغ جلالیه را برگزینید. بهجت آباد ابداً شایسته نیست عرصه آن کم و اراضی آن سیل گیر است. دولتیان در برابر این سخنان قاطع، زبان در کام کشیدند و احدی دم برنیاورد.

باغ جلالیه در شمال تهران آنروز ما بین قریه امیرآباد و خندق شمالی تهران قرار داشت. این باغ زیبا که پوشیده از درختان کهنسال مثمر و غیرمثمر بود، در حدود ۱۳۰۰.ق در واپسین سالهای حکومت ناصرالدین شاه قاجار به فرمان شاهزاده ای به نام جلال الدوله بنا یافته و در آن روز در مالکیت تاجری ترک به نام حاج رحیم آقای اتحادیه تبریزی بود. به هر حال باغ جلالیه از قرار متری ۵ ریال و جمعاً به مبلغ ۱۰۰۰۰۰ توامان از این تاجر خریداری شد و موسیو گدار به سرعت مامور تعیین حدود، نرده گذاری، طراحی و اجرای عملیات ساختمانی در آن شد. در همین حال پانزدهم بهمن ماه ۱۳۱۳. ش لوح یادبود تاسیس دانشگاه با حضور مقامات دولتی در محلی که اکنون پلکان جنوبی دانشکده پزشکی است در دل خاک به امانت گذاشته شد.

آغاز عملیات ساختمانی

طراحی پردیس دانشگاه را نیز همان معمار فرانسوی بر عهده گرفت. وی نخست طرح خیابانهای اطراف و داخل دانشگاه را ارائه کرد و پس از تایید در پانزدهم بهمن ۱۳۱۳، عملیات اجرایی با کاشت نهال های درختان سایه گستر و با شکوه چنار در کنار خیابانها آغاز شد اکنون آن نهال های نحیف عمری به درازای دانشگاه یافته و آنان نیز هفتاد ساله شده اند.

تاسیس دانشگاه تهران که با آغاز آشنایی جدی ایرانیان با مغرب زمین مقارن افتاده بود این دانشگاه را به بستر اصلی ارتباط با تمدن مغرب زمین و علوم جدید تبدیل کرد. از آغاز فعالیت های آموزشی دانشگاه تهران ، تاکنون ، همواره افراد شایسته و شخصیت های برجسته و چهره های صاحب نامی در آن به تدریس یا تحصیل پرداخته اند که در اینجا با صرف نظر از اسامی فعالان کنونی در عرصه های سیاست ، اجتماع، علم و هنر، فقط به نام چند تن از درگذشتگان اشاره می شود.

استاد جلال الدین همایی ، عبدالعظیم قریب ، بدیع الزمان فروزانفر، پروفسور محمود حسابی ، استاد علی اکبر دهخدا، دکتر محمد معین ، مهندس مهدی بازرگان ، شهید دکتر مصطفی چمران ، دکتر یدا.. سحابی ، شهید دکتر محمد مفتح ، استاد شهید مرتضی مطهری ، دکتر عبدالحسین زرین کوب ، دکتر کریم ساعی ، دکتر احمد حامی و…

پردیس دانشگاه تهران که از جنوب به خیابان انقلاب ، از شمال به خیابان پورسینا و از شرق و غرب به ترتیب به خیابان های قدس و ۱۶ آذر محدود است در سال ۱۳۱۳ ه.ش در مساحتی به وسعت ۲۱ هکتار تاسیس شد. در این مجموعه ساختمان دانشکده های:

هنرهای زیبا، ادبیات و علوم انسانی، علوم ، فنی ، حقوق و علوم سیاسی ، پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و ساختمان کتابخانه مرکزی – که از مهم ترین کتابخانه های کشور به شمار می آید – و مسجد دانشگاه واقع شده است . سازمان مرکزی دانشگاه ، اداره امور دانشجویی ، مرکز بهداشت و درمان دانشجویان ، دانشکده محیط زیست ، جغرافیا،و… نیز در خیابان های اطراف دانشگاه قرار دارند. نیز دانشکده های علوم اجتماعی ، علوم تربیتی، کوی دانشگاه ، اقتصاد، الهیات و معارف اسلامی به ترتیب در امیرآباد شمالی و خیابان مطهری واقع شده اند. هم چنانکه شماری دیگر از دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه تهران در بیرون از تهران در شهرهای قم ، کرج ، پاکدشت ، ساری ، چوکا و نشتارود واقع شده اند.در سال۱۳۷۰ه.ش دانشکده های: پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی از دانشگاه تهران جدا شدند و دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشکیل دادند.

مرکزیت علمی و آموزشی دانشگاه تهران و گستره و اهمیت آن موجب شده تا اطراف این دانشگاه بویژه خیابانهای انقلاب و۱۶ آذر و خیابان های منشعب از آنها به بازار اصلی خرید و فروش کتاب تبدیل شود، چنانکه می توان گفت که خیابان انقلاب از مهم ترین بازارهای کتاب در سراسر ایران به شمار می رود.

هم اکنون شمار اعضای هیات علمی دانشگاه تهران حدود ۱۵۰۰ و کارکنان اداری آن بالغ بر ۳۵۰۰ تن است . این دانشگاه از طریق آزمون سراسری در ۱۱۱ رشته کارشناسی ، ۱۷۷ رشته کارشناسی ارشد و از طریق آزمون داخلی در ۱۵۶ رشته دکتری دانشجو می پذیرد. ظرفیت آموزشی دانشگاه حدود ۳۲۰۰۰ دانشجو است . همچنین اکنون ۳۴۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تهران در حال تحصیل اند.

نشان رسمی دانشگاه تهران، آرمی به قدمت تاریخ ایران

نقشی که امروز به عنوان نشان رسمی دانشگاه تهران انتخاب شده، از نقوش تاریخی کشور است که سابقه ممتدی در آثار صنعتی داشته و مقام شامخی در فرهنگ ایران باستان حائز اهمیت بوده است.

آرم یا بهتر بگوییم نشان دانشگاه تهران که توسط دکتر محسن مقدم، استاد فقید دانشکده هنرهای زیبا طراحی شده است، برداشت وتقلیدی است از نقشی که به صورت گچ بری شده در محوطه های دوران ساسانی، نقش برجسته ها و نقوش مهرهای این دوره دیده شده است و دراین مورد بویژه تقلیدی است از پلاک گچ بری شده مکشوفه از شهر ساسانی تیسفون.

نقوشی که به عنوان نشان از آنها یاد کردیم و به ظاهر به صورت « داغ » احشام در بین طوایف مسکون درایران مورد استفاده بوده است، همانی است که در شکل مغولی « تمغا» بدان آشنائیم و کلاً این اشکال به عنوان نشان مالکیت بود بر هر چیزی که صاحب آن بودند. در دوران ساسانی این نشان ها در نقش برجسته ها، سکه ها و ظروف نقره به عنوان نشان های خانوادگی به کار رفته اند. از آنجا که در ایجاد این نشان ها از حروف خط پهلوی ساسانی نیز استفاده شده طبیعت یک منوگرام را هم گرفته اند.

آرم دانشگاه تهران از نقش گچ بری شده مکشوفه از تیسفون گرفته شده است که نمونه منشاء آن در کاخ ساسانی مشکوفه از دامغان در دست است. هم در این مورد و هم در موارد مشابه آن در مهرهای ساسانی، نشان ها عموماً در میان دو بال تزئینی ( که می تواند بال عقاب باشد ) قرار داده شده اند که کاربرد آن را در دیگر نقوش این دوره و شکل تاج های ساسانی مخصوصاً در اواخر این دوره شاهد هستیم. در شاهنامه فردوسی نیز این گونه تاج ها با عنوان تاج های «دوپر» یاد شده است.

در مورد پلاک به دست آمده از تیسفون، نقش میان بال ها از ترکیب حروف خط این دوره (پهلوی ساسانی) ساخته شده است و عده ای سعی در خواندن و توجیه این نشان ها کرده اند. در مورد تیسفون نقش مورد بحث به صورت « افزوت » (امرود) به معنای فراوانی و افزونی و نیز به صورت «ایلان» (ایران) نیز به صورت «او» برای کلمه اورمزد به معنای اهورا مزدا و یا صرفاً اسم هرمزه و هرمز خوانده شده است. استفاده دو کلمه دانشگاه تهران به شیوه نشان های دوران ساسانی (که از ترکیب حروف تشکیل می شود) در میان بال های تزئینی بر این اساس بوده است. حاشیه تزئینی که از دوایر ریز تشکیل شده نیز دوران هخامنشی به عنوان یک عامل تزئینی مخصوصاً در سکه ها به کار می رفته و در دوران ساسانی نیز در سکه ها، مهرها و گچ بری مورد استفاده داشته است.

بنا به گفته دکتر مظفر بختیار، استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، در نشان دانشگاه در زمان ریاست جهانشاه صالح تغییراتی داده شد؛ نشان اصلی، مانند آرم بیشتر دانشگاه های غربی، داخل قابی به شکل سپر رومی قرار گرفت و عنوان «دانشگاه تهران» به خط لاتین و نیز شعار« میاسای ز آموختن یک زمان» برآن اضافه شد. شکل جدید علاوه بر اینکه هیچگونه تناسبی با نقش های اصیل ایرانی نداشت، اهداف و فعالیت های گسترده دانشگاه را در شعار «آموختن» منحصر کرده یود که بار رسالت مهم تربیتی، پرورشی و انسان ساز دانشگاه مغایرت داشت؛ در حدود سال ۱۳۵۰ نیز در شکل اصلی نشان دانشگاه تغییراتی گرافیکی اعمال شد و مدتی هم با آن شکل به کار رفت، ولی به منظور حفظ اصالت نشان قدیم، مجدداً همان نشان به کار برده شده که هنوز هم پا بر جاست.

سردر دانشگاه تهران، سمبل علم و معرفت

بی شک ارزش بین المللی دانشگاه تهران، شهرت جهانی سردر اصلی آن را نیز به ارمغان آورده است. این بنای تاریخی، علاوه بر این که در سطح ملی سمبل تمام نمای علم، دانش، معرفت و نماد زندگی شیرین دانشجویی در زیر سقف مرکز نمادین علمی کشور ( دانشگاه تهران ) است، در خارج از ایران نیز معرف یک دانشگاه نامدار در سطح خاورمیانه است. با یک بررسی گذرا می توان ادعا کرد که از میان معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های دنیا، دانشگاه تهران تنها دانشگاهی است که از طریق یک بنای فرهنگی سمبلیک با مهندسی پیچیده، پیام های ویژه معنوی، علمی و فرهنگی را به مخاطبان خود القا می کند.

برخی بر این عقیده اند که طرح سردر دانشگاه، الهام گرفته از تصویر خیالی دوپرنده ای است که بال هایشان را برای اوج گرفتن و برخاستن از زمین، باز کرده اند. علم و دانش به دو بال تشبیه شده اند که ورود به دانشگاه با آن دو ممکن است و خروج از دانشگاه نیز با تقویت این بال ها موجب صعود افراد بر فراز اجتماع خود و پاسداری از آن می شود.

عده ای دیگر آن را به عنوان کتابی که به صورت باز در مقابل دیدگان گذارده شده باشد می دانند که بیانگر ارزش مطالعه و تحقیق است. اما از تاریخچه و نحوه ساخت این سردر اطلاعات و اسناد کاملی به دست نیامده است.

بنابر قولی در سال های ۴۶-۴۵ به دستور ریاست وقت دانشگاه طرحی در میان دانشجویان و طراحان مختلف به مسابقه گذاشته شد. از میان طرح های رسیده طرح دانشجویی به نام «کوروش فرزامی» (از دانشکده هنرهای زیبا) به عنوان طرح برتر برگزیده شد. کار اجرای طرح، ابتدا به یک شرکت پیمانکار سوئیسی واگذار شد که به دلیل نواقص مربوط به مراحل قالب بندی از ادامه کار توسط این شرکت ممانعت شد و یک شرکت پیمانکاری ایران به نام «شرکت آرمه» اجرای طرح را به عهده گرفته و به اتمام رساند. بنابر آخرین صورت حساب و وضعیت شرکت آرمه هزینه اجرای طرح مبلغ ۲۴ هزار و۵۰۰ تومان بوده است. اگر چه تاریخ ساخت سردر را در سال های ۴۶-۴۵ می دانند، اما تا سال ۱۳۴۸ هیچ سندی در خصوص آن در آرشیو دانشگاه مشاهده نشده است. در نشریه شماره ۲ «هنر معماری» (تیر ، مرداد، شهریور۱۳۴۸) عکس هایی از سردر دانشگاه تهران به چاپ رسیده است در ذیل آن نام طراح و محاسب سردر آورده شده است ( این منبع نیز طراح را که کوروش فرزامی و محاسب آن را سیمون سرکیسیان ذکر کرده است). علاوه بر این در کتابچه راهنمای دانشگاه تهران (۱۳۵۱) نیز عکس سردر چاپ شده است.

 

 

سامانه کتابخانه دانشگاه

در سال ۱۹۷۱ ساختمان جدید کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با طراحی عبدالعزیز فرمانفرمایان گشوده شد که امروزه حاوی ۷۰۰٬۰۰۰ جلد کتاب و ۱۸۰۰ نشریه از سراسر جهان میباشد. هر دانشکده و اکثر گروه‌ها نیز کتابخانهٔ تخصصی خود را دارند.

جایگاه توسعه و پژوهش

دانشگاه تهران تا کنون تنها دانشگاه ایرانی است که توانسته‌است در رده بندی جهانی منتشره THES تایمز لندن قرار گیرد. دانشگاه تهران در این رده بندی در رتبه ۵۳۹ جهانی قرار دارد.

در تعداد مقالات منتشره در سالهای اخیر نیز دانشگاه تهران در مقام نخست کشوری قرار داشته‌است.

در رده بندی webometrics دانشگاه تهران در مکان ۱۳۷۳ جهانی قرار دارد (دوم در خاورمیانه).

و در حوزه فناوری نیز، در جام روبوکاپ این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ عنوان قهرمانی جهان را کسب نمود، در حالی که در ۸ رشته عنوان «قطب علمی کشور» را داراست.

پردیس ها

* پردیس مرکزی دانشگاه تهران
* پردیس دانشکده‌های فنی
* پردیس کشاورزی و منابع طبیعی
* پردیس ابوریحان
* پردیس هنرهای زیبا
* پردیس بین المللی کیش
* پردیس قم
* پردیس علوم
* پردیس کاسپین دانشکده فنی دانشگاه تهران

 

دانشکده‌ها

* دانشکده اقتصاد
* دانشکده ادبیات و علوم انسانی
* دانشکده حقوق و علوم سیاسی
* دانشکده مدیریت
* دانشکده کارآفرینی
* دانشکده زبانهای خارجی
* دانشکده تربیت بدنی
* دانشکده محیط زیست
* دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران
* دانشکده الهیات و معارف اسلامی
* دانشکده جغرافیا
* دانشکده علوم اجتماعی
* دانشکده دامپزشکی

موسسات پژوهشی

* مؤسسه ژئوفیزیک
* مرکز تحقیقات بیوشیمی-بیوفیزیک
* پژوهشکده تاریخ علم
* موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران
* مرکز مطالعات زنان
* مرکز پژوهشهای کاربردی مدیریت دانشگاه تهران
* موسسه لغت نامه دهخدا و مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی

 

امکانات ورزشی

اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران یکی از ادارات حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه تهران است که برنامه ریزی ، جهت دهی و توسعه ورزش دانشجویان دانشگاه تهران را عهده دار می باشد.
این وظیفه هر چند معنای عامی دارد ، اما می توان به صورت تفصیلی فعالیت های این اداره را چنین برشمرد :
۱- فراهم آوردن امکان ورزش دانشجویان در اوقات فراغت
۲-امکان شرکت در کلاس های آموزشی رشته های مختلف
۳- تشکیل تیم های ورزشی رشته های مختلف و اعزام به مسابقات
۴- تشکیل و تجهیز تیم های ورزشی
۵- رسیدگی به امور فضاهای ورزشی در اختیار اداره
۶- برنامه ریزی فعالیت های ورزشی اداره کل
۷- برپایی کلاس های مربیگری ، داوری و کارگاه های ورزشی در رشته های مختلف

انجمن های ورزش دانشجویی :

اداره کل تربیت بدنی دانشگاه در راستای مشارکت پذیری دانشجویان در امر برنامه ریزی ، اجرا و تصمیم گیری در فعالیت های مربوط به خودشان امکان ایجاد انجمن های ورزشی را در تمام رشته ها فراهم آورده است. این انجمن ها زیر نظر مسئولین رشته های مربوطه فعالیت می نمایند. از انجمن های موجود اداره کل تربیت بدنی می توان به انجمن کوهنوردی (تاسیس ۱۳۷۹) و انجمن تنیس روی میز (تاسیس ۱۳۸۱) اشاره کرد.

امکانات و فضاهای ورزشی :

اداره کل تربیت بدنی دانشگاه تهران ، فضاها و امکانات ورزشی زیر را جهت سرویس دهی به دانشجویان در اختیار دارد :
۱- سالن شماره یک اداره کل (واقع در میدان انقلاب) ، با رشته های ورزشی : والیبال ، بسکتبال ، تنیس روی میز ، تکواندو ، جودو ، کشتی
۲- سالن شماره دو اداره کل (واقع در خیابان ۱۶ آذر) ، با رشته های ورزشی : ولیبال ، بسکتبال ، تنیس روی میز ، فوتسال ، بدمینتون ، هندبال
۳- مرکز ورزشی درمانی دانشگاه (واقع در خیابان ۱۶ آذر) ، با رشته های : بدنسازی ، آمادگی جسمانی و امکانات سونا
۴- سالن شهید نوروزی (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : والیبال ، بسکتبال ، تنیس روی میز ، بدمینتون ، فوتسال ، هندبال
۵- سالن امام علی علیه‌السلام (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی: کشتی ، جودو ، بدنسازی ، آمادگی جسمانی
۶- سالن ورزشی فاطمیه (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – خوابگاه فاطمیه – امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : تنیس روی میز ، کاراته ، تکواندو
۸- استخر روباز دانشگاه (واقع در خیابان امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : شنا ، واترپلو ، شنای موزون (سنیکرونایز)
۹- فضای ورزشی روباز سالن فاطمیه (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه – خوابگاه فاطمیه – امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک)
۱۰- فضای ورزشی روباز خوابگاه شهید چمران (واقع در انتهای خیابان امیرآباد شمالی) ، با رشته های ورزشی : بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک)
۱۱- فضای ورزشی روباز خوابگاه قزل قلعه (واقع در ابتدای بزرگراه کردستان) ، با رشته های ورزشی : بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک)
۱۲- فضای ورزشی روباز زمین خاکی فوتبال (واقع در مجتمع خوابگاهی کوی دانشگاه_ امیرآباد شمالی)، با رشته های ورزشی بسکتبال ، فوتسال ، هندبال ، والیبال ، فوتبال (گل کوچک _ در دست اجرا و نصب چمن مصنوعی)
۱۳- فضای ورزشی روباز ایستگاه تندرستی (واقع در انتهای خیابان امیرآباد شمالی) با رشته های ورزشی عمومی

تشکل‌ها

* جامعه اسلامی دانشجویان
* انجمن اسلامی دانشجویان
* بسیج دانشجوئی
* جهاد دانشگاهی

امکانات خوابگاهی
کوی دانشگاه تهران ، عنوان مجتمع بزرگ و زیبایی است که تعداد قابل توجهی از دانشجویان و آینده سازان این مرز و بوم را در خود جای داده است.
محوطه سبز و خاطره انگیز کوی _ که به عنوان بزرگترین مجتمع خوابگاهی خاورمیانه مطرح می باشد _ همراه با مجموعه امکانات فرهنگی ، رفاهی و ورزشی که در این مجموعه برای دانشجویان تهیه شده است ، خاطرات خوب و به جای ماندنی از دوران سکونت ایشان در کوی را رقم می زند ، تا جایی که در بسیاری اوقات، سختی ها و کاستی ، تحت الشعاع محیط دلپذیر و استثنایی کوی قرار گرفته و رنگ می بازد.

مجموعه خوابگاه های دانشگاه تهران که با مدیریت اداره کل خوابگاه های دانشگاه تهران اداره می شود ، عبارتند از :

۱- پردیس مرکزی کوی دانشگاه:خیابان کارگر شمالی
۲- خوابگاه فاطمیه تهران:انتهای خیابان کارگر شمالی
۳- خوابگاه پسرانه شهید چمران: بالاتر از انرژی اتمی
۴- خوابگاه پسرانه ۱۲ فروردین:خیابان ۱۲ فروردین
۵- خوابگاه دخترانه ۱۶ آذر:خیابان ۱۶ آذر ، نبش خیابان نصرت
۶- خوابگاه دخترانه وصال :خیابان وصال
۷- خوابگاه دخترانه قدس:خیابان قدس
۸- خوابگاه دخترانه ۱۳ آبان:تقاطع خیابان های وصال و طالقانی
۹- خوابگاه دخترانه کیانوری (موقوفه جدیدالتاسیس):انتهای خیابان کارگز شمالی
۱۰- خوابگاه متاهلین ۱۶ آذر:خیابان ۱۶ آذر
۱۱- خوابگاه متاهلین فرهنگ :خیابان شانزدهم امیرآباد
۱۲- خوابگاه متاهلین جلال آل احمد:قزل قلعه
۱۳- خوابگاه متاهلین سعادت آباد (جدید التاسیس):۲۴ متری سعادت آباد ، سرو شرقی

امکانات فرهنگی ، ورزشی مجموعه خوابگاه ها :

o سالن شهید نوروزی
o سینما کوی
o تالار اندیشه
o تالار الغدیر
o تالار جوان
o مرکز فرهنگی هنری کوثر
o مجموعه ورزشی امام علی علیه‌السلام
o مرکز رایانه کوی و فاطمیه و سایر خوابگاه ها (شامل ۱۰ سایت)
o ایستگاه تندرستی (۲ ایستگاه جدید التاسیس)
o خانه فرهنگ و هنر کوی (جدید التاسیس) ، شامل سالن ها و کلاس های متنوع ، متعدد و مجهز
o مجموعه پارک کاجستان (جدید التاسیس)
o زمین های روباز ورزشی
o سالن ورزشی خواهران
o کتابخانه و سالن های مطالعه

 

 

 

منبع: سایت دانشگاه تهران، ویکی پدیا، شبکه رشد

 


 




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

معرفی دانشگاه صنعتی شریف
 

دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۴۴ با هدف تربیت و تامین بخشی از نیروهای متخصص موردنیاز کشور، در سطوح بالای علمی تاسیس گردید. این دانشگاه در مقایسه با بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان دانشگاهی جوان و در حال رشد است. خوشبختانه در طول دوران فعالیت خود توانسته است به صورت یک موسسه علمی پیشرو در صنعت، فناوری‌های روز و علوم کاربردی در عرصه علم، منطقه‌ای و جهانی مطرح و جایگاه ارزشمندی پیدا کند و به عنوان مرکزی برای تبدیل رویاهای نسل‌های ایرانی به واقعیت‌های امروزی همواره مورد تحسین و شگفتی جامعه باشد. هدف این دانشگاه، فراهم نمودن محیطی علمی و پویا برای کسانی است که در راستای کسب علم و دانش تلاش می‌نمایند، و پایگاه و نقطه اتکاء و اعتماد آنانی است که واقعیات و حقایق علمی را درک کرده، برای نشان دادن آن به دیگران کوشش می‌کنند.


دانشگاه صنعتی شریف دیدگاه خویش را در خلق، انتشار و کاربرد دانش در یک محیط یادگیری کاملا پویا جستجو می‌کند. این دیدگاه سبب ارتقای کیفی آموزش، پژوهش، و ارائه خدمات به جامعه و حل مسائل آن در حد توان شده است. بطوری که با بیش از ۳۵ سال تجربه مفتخر است که با یاری خداوند بزرگ و تلاش استادان کارآمد و مجرب، محققین برجسته، و کارشناسان و کارمندان سخت‌کوش و همچنین بهره‌گیری از امکانات کمک‌آموزشی و آزمایشگاه‌های مجهز توانسته است دانشجویان مستعد خویش را در سطح کارآمدترین نیروهای علمی و فنی کشور به جامعه ارائه نماید.

دانش‌آموختگان این دانشگاه همواره در ردیف قوی‌ترین مهندسین و بالاترین مدیریت‌های علمی، فنی و اجرایی کشور بوده و به علاوه در آزمون‌های متمرکز ورودی کارشناس ارشد از نظر میانگین نمرات و درصد قبولی از کارشناسی به کارشناسی‌ارشد در اکثر رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پایه بالاترین مقام را در بین دانشگاه‌های کشور داشته‌اند. همچنین آنهایی که به قصد ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شده‌اند نیز به خوبی در سطح بین‌المللی درخشیده‌اند و پس از کسب موفقیت‌های بالای علمی منشاء خدمات ارزنده‌ای گردیده‌اند.

این دانشگاه به همراه «دانشگاه صنعتی آریامهر اصفهان» (دانشگاه صنعتی اصفهان فعلی) مستقیما بر اساس ساختار دانشگاه ام آی تی در آمریکا الگوبرداری گردیدند.

دانشکده‌ها

* دانشکده مهندسی مکانیک (تاسیس ۱۳۴۵)
* دانشکده مهندسی برق (۱۳۴۵)
* دانشکدهٔ مهندسی شیمی و نفت (۱۳۴۵)
* دانشکده مهندسی و علم مواد (۱۳۴۵)
* دانشکدهٔ فیزیک (۱۳۴۶)
* دانشکدهٔ علوم ریاضی (۱۳۴۷)
* دانشکده شیمی (۱۳۴۷)
* دانشکده مهندسی صنایع (۱۳۴۷)
* دانشکده مهندسی عمران (۱۳۵۰)
* دانشکده مهندسی کامپیوتر (۱۳۶۶)
* دانشکدهٔ مهندسی هوافضا (۱۳۷۵)
* دانشکده مدیریت و اقتصاد (۱۳۷۹)

دانش‌آموختگان مشهور (به ترتیب الفبا)

* علی اردشیر لاریجانی (رئیس اسبق صدا و سیمای جمهوری اسلامی، دبیر سابق شورای امنیت ملی و رئیس هشتمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی)
* محمدجواد اردشیر لاریجانی (رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات))
* مرتضی الویری (شهردار اسبق تهران)
* اکبر ترکان، مدیر عامل شرکت پتروپارس و وزیر راه و ترابری در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی
* حمید تقوایی (رهبر کنونی حزب کمونیست کارگری ایران)
* اسحاق جهان‌گیری، وزیر پیشین صنایع
* علی دایی (سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران و برترین گلزن بازیهای ملی در سطح جهان)
* غلامرضا رضایی (بازیکن تیم ملی فوتبال ایران و باشگاه صبا باتری قم)
* محسن سازگارا (فعال سیاسی، رئیس اسبق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران)
* احمد شیرزاد (رئیس کمسیون آموزش و تخقیقات مجلس ششم,عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت,استاد دانشگاه صنعتی اصفهان)
* محمد عطریانفر (رئیس سابق شورای شهر تهران)
* عادل فردوسی‌پور (گزارشگر فوتبال و مجری برنامهٔ جنجالی ۹۰ در شبکهٔ سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران، فوق لیسانس مهندسی صنایع)
* منوچهر منطقی، مدیر عامل شرکت ایران خودرو
* مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجستهٔ دانشگاه پرینستون
* محمدعلی نجفی، معاون سابق رییس جمهور و وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو دوره سوم شورای شهر تهران

رویدادهای دانشگاه

* تدفین کشتگان جنگ در دانشگاه صنعتی شریف، ۲۲ اسفند ۱۳۸۴
* بازدید جوزف تیلور در سال ۱۳۸۶
* بازدید توماس شلینگ در سال ۱۳۸۶
* بازدید برتون ریشتر در خرداد ۱۳۸۷

افتخارات دانشگاه

* کسب مقام نخست در مسابقات ریاضی دانشجویی برای ۲۱ سال متوالی
* کسب مقام نخست کشور در تمام دوره‌های مسابقات acm و مقام‌های ارزشمند در سطح جهان
* انتخاب چندین نفر از استادان دانشگاه به عنوان چهرهٔ ماندگار کشور از جمله: دکتر مهدی بهادری‌نژاد، دکتر حسن ظهور، دکتر پرویز دوامی، دکتر سعید سهراب‌پور، دکتر بهمن مهری، دکتر سیاوش شهشهانی، دکتر مهدی گلشنی و دکتر علی‌محمد رنجبر
* کسب نشان درجه ۱ دانش به‌وسیلهٔ استادان این دانشگاه دکتر مهدی بهادری‌نژادو دکتر پرویز دوامی

منبع: سایت دانشگاه صنعتی شریف، ویکی پدیا




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

یکی از دانشمندان فرانسوی کشف کرده است، که گیاهان می‌توانند زمان را محاسبه نمایند. به طوری که برخی برگ‌های مجموعه‌ای از گیاهان در وقت معینی از روز حرکات معینی را از خود نشان می‌دهند، دانشمندان حالت موجود گیاه را ساعت بیولوژی – که زمان را برای وی محاسبه می‌نماید – می‌نامند.
و دانشمندان نیز کشف نموده‌اند که حیوانات مانند گیاهان دارای محاسبه‌ای زمانی می‌باشند، حیواناتی وجود دارند که با دقت بسیار بالایی گذر زمان را تشخیص می‌دهند، و در زمستان به مکان استراحت خود روی می‌آورند، و چنانچه اندکی تأخر یا تقدم در آن روی دهد بمیرند، و برخی حیوانات نیز به لانه‌های خود برمی‌گردند، تا تمام فصل زمستان به خواب روند، و اگر این حیوانات با مرور و گذشت زمان آگاهی و شناخت نداشتند چگونه امکان زندگی را می‌یافتند. و قرآن در این راستا می‌فرماید :
قَالَ ربُّنا الذی أَعْطَی کُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَی  (طه 49-50)
«موسی گفت : پروردگار ما آن کسی است که هر چیزی را وجود بخشیده است، و سپس (در راستای آن چیزی که برای آن آفریده شده است) رهنمودش کرده است».
اما انسان در کنار غدة هیپوفیز مجموعه‌ای سلول با ویژگی‌های شگفت‌انگیزی دارد، نوری را که بر صفحه شبکیه در هنگام روز می‌افتد، احساس می‌نماید، و این احساس نمودن بدین معنی است که روز شده است، و هرگاه این اشعه که روی صفحه شبکیه افتاده است از بین رفت معنی آن نزد سلول‌های مذکور این است که وقت شب فرا رسیده است.
در روز چه تغییراتی در جسم انسان به وجود می‌آید؟ و در شب نیز چه دگرگونی به وقوع می‌پیوندد؟
در روز مصرف جسم برای [ساخت] انرژی افزایش می‌یابد، و درجه حرارت آن با نیم درجه از میانگین متوسط آن بالا آمده و در شب نیز نیم درجه کاهش می‌یابد.
پس چه کسی سلول‌ها و سلول‌های انرژی‌زا را آگاه می‌نماید که هنگام روز یا شب است؟ این سلول‌هایی که در کنار غدة هیپوفیز قرار گرفته‌اند از خلال اقتباس از شبکة چشم پی می‌برند که هنگام روز می‌باشد.
دانشمندان مطلب فوق را به گونة زیر تفسیر و شرح نموده‌اند :
تابش نور بر روی شبکیه به واسطة مایعات عصبی از میان تارهای عصب بینایی به غدّه هیپوفیز (ملکة غده‌ها) انتقال می‌یابند، و غذه هیپوفیز نیز تکامل و انطباق‌سازی میان اعمال دستگاه‌های داخلی (بدن) را تأمین می‌نماید، و تأمین نیروی عمومی بدن هم به عهده غده تیروئید می‌باشد. و در غده تیروئید غذا به انرژی تبدیل می‌گردد، و غذا در روز به انرژی با توان بالایی تبدیل می‌شود، و در شب به انرژی با توان پایینی تبدیل می‌گردد، و غده تیروئید با غده هیپوفیز با زمان متأثر می‌شوند، بلکه دارای ساعت و زمان‌سنجی می‌باشند که پیاپی آمدن شب و روز را محاسبه می‌نمایند.
و ضربان قلب در روز از ده تا بیست ضربان در شب افزایش می‌یابد، و ادرار در روز نسبت به شب دو الی چهار برابر می‌گردد، از خلال ثبت فعالیت که برای مغز با دستگاه انجام گرفت معلوم گردید، که فعالیت آن در روز افزایش یافته و در شب هم کاسته می‌گردد، میزان چسبندگی خون در روز نسبت به شب کاهش می‌یابد، و تعداد گلبول‌های سفید خون – همچون اسلحه دفاعی – در روز افزایش می‌گردد، چه چیزی جسم را با خبر و آگاه می‌نماید که هنگام روز است؟
و شما به وسیله عقل پی خواهید برد، - که این سلول‌ها که میان روز و شب عملکردشان تغییر می‌کند، و یا میانگین کارآیی آنها میان روز و شب بالا و پایین می‌آید – چه کسی آنها را از زمان باخبر می‌سازد؟
و این همان چیزی است که در اصطلاح دانشمندان بر آن «ساعت بیولوژی» نام نهاده‌اند، پس ساعت بیولوژی، مجموعه سلول‌هایی در کنار غدة هیپوفیز می‌باشند که نور آفتاب را که، در روز بر شبکه چشم می‌تابد، احساس و درک می‌نمایند، لذا هرگاه انسان در تاریکی مداوم زندگی کند، بیولوژی زندگی وی مختل می‌گردد، زیرا ساعت بیولوژی – به علت عدم وصول نور آفتاب به شبکیه چشم – از کار می‌افتد. واضح‌ترین مطلب در جسم انسان اینکه مقدار هورمون‌های خون از نور به تاریکی تغییر می‌یابند، تعداد هورمون‌ها در شب با هورمون‌های موجود در خون در روز تفاوت می‌یابد، زیرا خداوند روز را برای فعالیت، و شب را جهت آسایش قرار داده است، در شب هورمون رشد و هورمون‌های بارورسازی افزایش می‌یابند، و مصرف قند نسبت به روز سی درصد کاهش می‌یابد، و لذا فعالیت دستگاه تنفسی نیز در شب نسبت به روز سی درصد کمتر می‌گردد. و این بیانگر برخی از جلوه‌های مفاهیم آیه لقد خلقنا الانسن فی أحسن تقویم می‌باشد، و این دگرگونی میزان شادابی و نشاط حالات جسم را – که در روز افزایش یافته و در شب کاهش می‌یابد – محدود و معین می‌سازد، به عنوان مثال دمای جسم انسانی در طول شب به پایین‌ترین درجه خود می‌رسد، و در ساعت شش صبح تا آخرین درجه به بالا رفتن آغاز می‌نماید، و نبض قلب و فشار شریانی از شب تا روز نیز تفاوت می‌یابد.
اما توان تراوش معده و توان آن بر هضم غذا در طول شب کم می‌گردد.
دانشمندان گفته‌اند : در هنگام بیداری ماده‌ای در خون متراکم می‌گردد، که به سرعت نبض و بالا رفتن فشارخون منجر می‌گردد، و به نشاط و توان جسم می‌انجامد. به همین سبب بسیاری از مردم دو نوبت – ساعت نه تا دوازده ظهر و از چهار تا شش ظهر – از روز را برای کار انتخاب می‌کنند، و این ساعات اوج توان و انرژی است، توان حواس پنجگانه هم افزایش می‌یابد، لذا توصیه می‌شود در این دو زمان اوج قدرت و توان به تلاش و فعالیت بپردازید و در اوقات کاهش توان و انرژی بیشتر به استراحت بپردازند، و پیامبر(ص) در این باره فرموده است : «خدایا صبح‌ها را برای اُمت من پربرکت گردانید». (1)
ساعت بیولوژی، دستگاه‌ها، اندام‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و غده‌ها را مطلع و باخبر می‌سازد که هنگام روز است، پس چنین و چنان کنید، و از انجام اعمال این چنانی خودداری کنید، و این سلول‌ها که همان ساعت بیولوژی است، اندام‌ها، دستگاه‌ها، بافت‌ها، غده‌ها و سلول‌ها را مطلع می‌سازد که وقت شب فرا رسیده، پس چنین و چنان کنید، و آنچه را که در روز انجام می‌دهیم نمی‌توانیم در شب آن را انجام دهیم.
عده‌ای از دانشمندان می‌گویند : فردی که شب و روز پیاپی کار می‌کند، ساعت بیولوژی در جسم وی مختل می‌گردد.
و دانشمندان در کسانی که به انجام کار می‌پردازند، یک نوع بیماری کشف نموده‌اند، که آنانی که به سرعت از شهری به شهر دیگر انتقال می‌یابند، ساعت بیولوژی آنان دچار اختلال می‌گردد و این دستگاه از دقیق‌ترین آفریده‌های خداوند است، و خداوند می‌فرماید :
صُنْعَ اللهِ الَّذیِ اتْقَنَ کُلَّ شَیءٍ (نمل : 88)
شما دارای ساعتی می‌باشید که هورمون‌ها، نبض، فشار، دما، توانایی بر هضم، را انتظام می‌بخشد و این ساعت بدون ارتباط با نیروی تشخیص انسان واقع شدن هرگاه فرد در هنگام روز و شب را در می‌یابد، و این مخلوق خداوند است که او هر چیزی را کمال بخشیده است. و جهت تأمل در آفریده‌های خود می‌فرماید :
و فی الأرض آیات للموقنین* وَ فی انفسکم افلا تبصرون 
(ذاریات : 20-21)
«و در زمین برای اهل یقین و در خود شما نیز نشانه‌های بر حقانیت خداوند وجود آیا نمی‌بینید».
 

------------------------------
1) ترمذی حدیث (1212)، ابوداود حدیث (2606)، ابن ماجه حدیث (2236)، از صفحه غامدی روایت نموده‌اند و احمد حدیث (1322) از علی روایت نموده است.




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی


 

روش های خلاصه برداری و نکته برداری همه دروس توسط رتبه 5 کنکور سراسری 89 ، سعید تجریشی

 

 

 

خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری

شاید در مورد خلاصه‌نویسی تاکنون زیاد شنیده باشید و احتمالاً خیلی‌ها در مورد فواید آن برای‌تان گفته‌اند. اگر به فواید آن ایمان دارید که چندان نیازی به مطالعه‌ی این قسمت از مقاله نیست؛ در غیر این صورت با اطمینان کامل به شما می‌گویم که یکی از مهم‌ترین اصول مطالعه‌ی درسی، همین خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری است که در سال گذشته به من خیلی کمک کرد.

من هم در اوایل سال گذشته اهمیت آن را درک نمی‌کردم و گاهی خلاصه‌هایم ناقص می‌ماند اما هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شدم و مخصوصا بعد از عید، ضمن کامل کردن آن‌ها (به‌جز درس‌های خاص که برای‌تان خواهم گفت) واقعا نقش به‌سزایی در کسب این رتبه برای من پیدا کرد.

شاید این کار برای خیلی از شما سخت، ناممکن و تا حدی وقت‌گیر و غیرمنطقی به‌نظر بیاید؛ اما بدانید اگر یک‌بار وقت زیادی بگذارید و مبحثی را مطالعه و خلاصه‌برداری کنید، دفعه‌های بعد لازم نیست بار دیگر کل مطلب را بخوانید؛ بلکه می‌توانید فقط با نگاه کردن به خلاصه،‌ کل آن مطلب را یادآوری کنید. مطمئن باشید بعد از عید و هر چه به کنکور نزدیک‌تر شویم، اگر خلاصه‌نویسی نکرده باشید، قطعا افسوس خواهید خورد و شاید آن وقت کمی دیر باشد؛ پس از همین الان به حرفم گوش کنید و مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد و بعداً کلی از من تشکر خواهید کرد!!!

فقط به چند نکته‌ی کلی توجه داشته باشید:

الف) وقتی برای بار اول مطلبی را مطالعه می‌کنید، حتما زیر مطالب مهم خط بکشید و یا highlight کنید؛ این کار باعث می‌شود مطالب، بیش‌تر در ذهنتان جای بگیرد، در مرتبه‌ی بعدی مطالعه اگر نکته‌ای را از قلم انداخته‌اید،‌ مجدد زیر آن را هم خط بکشید و به نکته‌هایی که دفعه‌های قبل زیر آن‌ها خط کشیده‌اید توجه بیش‌تری بکنید.

نکته‌ی اول: لازم نیست زیر کل مطالب کتاب خط بکشید، بلکه فقط نکته‌های مهم و کلمه‌های کلیدی برای ما مهم هستند؛ کلمه‌هایی که با دیدن آن‌ها می‌توانید سایر مطالب را هم یادآوری کنید؛ پس لازم است دفعه‌ی اول خیلی عمیق مطالعه کنید تا بتوانید این توانایی را پیدا کنید.

نکته‌ی دوم: به‌تر است چند دورِ مختلف زیر نکته‌های مهم علامت‌گذاری کنید؛ مثلا آن‌هایی که خیلی مهم‌اند را highlight کنید، آن‌هایی را که اهمیت کم‌تری دارند، دورشان خط بکشید و همین‌طور الی‌آخر…

ب) در مرتبه‌ی دوم (یا سوم) مطالعه شروع به خلاصه‌برداری از مطالب کنید. این خلاصه‌ها به شما کمک می‌کند مطلب را به‌تر بفهمید و سریع‌تر آن‌ها را یادآوری کنید، راحت‌تر مرور کنید و در حین مطالعه تمرکز بیش‌تری داشته باشید، مطمئن باشید اهمیت آن را به‌زودی درک خواهید کرد؛ پس آن را بسیار جدی بگیرید. خواندن یک درس فقط نیمی از یادگیری است و برای نیم دیگر آن نیاز به تکرار و تمرین دارید. (خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری یکی از اصول بسیار مفید و موثر در تکرار و مرور می‌باشند.) حجم بالای مطالب به شما اجازه نمی‌دهد تا بتوانید تمام آن‌ها را به‌طور کامل مطالعه کنید و قطعا وقت کم می‌آورید؛ مخصوصا بعد از عید و در آزمون‌های جامع که اگر خلاصه نداشته باشید قطعا دچار سردرگمی خواهید شد؛ پس از همین امروز شروع کنید.

در حین خلاصه‌نویسی به نکته‌های زیر توجه کنید:

1) خلاصه‌تان نباید آن‌قدر زیاد باشد که تفاوت چندانی با کتاب و جزوه نداشته باشد. زیاده‌روی نکنید و کوتاه و مختصر بنویسید. کلمه‌هایی را بنویسید که با خواندن آن‌ها بتوانید یک خط یا حتی یک پاراگراف را مرور و یادآوری کنید.

2) خلاصه را از زبان خودتان بنویسید به‌نحوی که هر بار آن را دیدید تقریبا تمام مطالب مرور شود؛ اما به این دلیل گفتم که بعد از مرتبه‌ی دوم (یا سوم) مطالعه شروع به خلاصه‌برداری کنید چون این کار عملاً باعث شود راحت‌تر نکته‌های مهم و کلیدی را تشخیص داده و در خلاصه‌ی خود بیاورید. خلاصه لازم نیست کاملِ کامل باشد؛‌ اما باید به‌گونه‌ای باشد که خودِ شما با دیدن آن بتوانید اکثر مطالب را یادآوری کنید مثلاً با دیدن بتوانید برخی مطالب مربوط به دوره‌ی تناوب و طول‌موج و فار موج را یادآوری کنید.

3) مطالبی را یادداشت کنید که مهم بوده و امکان فراموشی آن‌ها زیاد باشد، هم‌چنین در نوشتن خلاصه، آن‌چه را فهمیده‌اید بیاورید نه عیناً عبارت کتاب را.

4) مهم‌ترین نکته این که «اگر خلاصه را با شرایطی که بالا توضیح دادم نوشتید، کاملاً به آن اعتماد داشته باشید و وسواس زیادی به خرج ندهید.


نحوه‌ی خلاصه‌نویسی و استفاده از خلاصه‌ی درس ادبیات و زبان فارسی

همان‌طور که در قسمت نحوه‌ی مطالعه‌ی ادبیات و زبان فارسی گفتم، این درس چند قسمت مختلف دارد که نحوه‌ی مطالعه و در نتیجه نحوه‌ی خلاصه‌برداری آن‌ها نیز با هم تفاوت می‌کند. اولا لازم است بگویم من فقط می‌توانم یک سری کلیات در مورد نحوه‌ی خلاصه‌نویسی بگویم و یک نمونه خلاصه‌ی خودم را به شما نشان دهم؛ ولی شما باید حتما خودتان برای خودتان خلاصه بنویسید؛ چون خلاصه‌ی هر کس تقریبا فقط به درد خودش می‌خورد؛ اما ابتدا یک سری کلیات در مورد خلاصه‌ی ادبیات وجود دارد که به شما می‌گویم.

الف) خلاصه‌ی من در درس ادبیات از قسمت‌های زیر تشکیل می‌شد:

1) معنی لغت‌ها: همان‌طور که در نحوه‌ی مطالعه‌ی ادبیات هم گفتم، وقتی کتاب را می‌خوانید زیر لغت‌های مهم خط بکشید، معنی آن‌ها را یاد بگیرید و حتما آن‌ها را مشخص کنید. حالا برای خلاصه‌برداری از بین لغت‌هایی که خط کشیدید، آن‌هایی که مهم‌ترند (شاید همه‌شان) را در خلاصه‌ی خود بیاورید و لغت به هم‌راه معنی را وارد کنید. از انتهای کتاب نیز حتما استفاده کنید، چون معنایی که در انتهای کتاب نوشته شده خیلی مهم است. حتی اگر برای یک کلمه چند معنی در انتهای کتاب ذکر شده، همه را در خلاصه‌ی خود بیاورید. هم‌چنین در خلاصه‌ی خود به‌طور درس به‌درس پیش بروید و درس‌ها را مشخص کنید تا طبقه‌بندی به‌تری شکل بگیرد و برای مطالعه‌ی قسمت به‌قسمت و آزمون‌های مختلف راحت‌تر باشد.

2) املای لغت‌ها: برای این قسمت نیز از لغت‌هایی که در کتاب زیرشان خط کشیده‌اید، استفاده کنید و همه را کنار هم بیاورید و اگر لازم می‌بینید جمله‌ای که آن لغت در آن آمده را هم می‌توانید بیاورید.

3) تاریخ ادبیات: من برای خلاصه‌نویسی تاریخ ادبیات از یک جدول چهار ستونه استفاده می‌کردم که می‌توانید نمونه‌ی آن را در انتهای این مقاله ببینید. 4 ستون شامل نام نویسنده یا شاعر، آثار، قرن و توضیحات. بدین ترتیب کاملا برایم طبقه‌بندی می‌شد و بسیار آن را مرور می‌کردم. در قسمت توضیحات مثلا مواردی مثل شاعر ادبیات پای‌داری یا حماسی یا … و یا ویژگی‌های کلی نویسنده یا آثار آن را بیان کنید. سعی کنید حتما از رنگ‌های مختلف استفاده کنید؛ مثلا یکی در میان آبی و نارنجی بنویسید چون باعث می‌شود تصویر به‌تری از آن‌ها در ذهن شما شکل بگیرد. (از اعلام و نکته‌های آن حتماً حتماً برای تکمیل خلاصه استفاده کنید.)

4) درآمدها و ابتدای فصل‌ها: هر کتاب ادبیات چند فصل دارد که ابتدای اکثر فصل‌ها، نکته‌هایی در مورد گونه‌های مختلف ادبیات (غنایی، حماسی و …) یا موارد دیگر وجود دارد که در برخی از آن‌ها نکته‌های نسبتاً مهمی وجود دارد. قسمت چهارم خلاصه‌ی ادبیات شما می‌تواند شامل طبقه‌بندی فصل به‌فصل این نکته‌ها باشد به‌نحوی که به‌طور منظم آن‌ها را یاد بگیرید. سعی کنید برای نوشتن خلاصه‌ی این قسمت، نکته‌های مهم و کلیدی را به‌صورت فهرست‌وار بنویسید به‌نحوی که با مطالعه‌ی آن بتوانید خودتان در ذهنتان جمله‌بندی کتاب را تکرار کنید. زیاده‌نویسی نکنید و فقط به نکته‌های مهم اکتفا کنید.

5) بیاموزیم و نکته‌های متفرقه: آخرین قسمت خلاصه‌های ادبیات من شامل نکته‌های بیاموزیم و نکته‌های دیگر لابه‌لای کتاب بود. در این قسمت سعی می‌کردم علاوه بر دسته‌بندی و خلاصه‌برداری از نکته‌های بیاموزیم‌ها، نکته‌های متفرقه‌ای را که در خودآزمایی‌ها یا برخی از قسمت‌های متن کتاب یا در تست‌ها و آزمون‌های مختلف به آن برمی‌خوردم را وارد کنم و بدین ترتیب چکیده‌ی تمام نکته‌های کتاب را در خلاصه‌ی خود داشتم.

از نظر من این 5 قسمت برای خلاصه‌ی ادبیات کفایت می‌کند. فقط می‌ماند بخش‌های آرایه‌ی ادبی، قرابت معنایی و زبان فارسی که شیوه‌ی مطالعه‌ی آن‌ها را در مقاله‌ای دیگر به شما گفته‌ام و چندان نیازی به خلاصه‌برداری ندارند. هر چند می‌توانید نکته‌های پراهمیت آن‌ها را در خلاصه‌ی خود بنویسید تا هرچند وقت یک‌بار بتوانید آن‌ها را مرور کنید.

ب) نحوه‌ی استفاده از خلاصه‌ی درس ادبیات.

نحوه و زمان استفاده از خلاصه‌ی ادبیات و به‌طور کلی خلاصه‌ی کلیه‌ی درس‌ها نیز بسیار پراهمیت است. بعد از آن که خلاصه‌نویسی شما در درس ادبیات به پایان رسید و مثلا چند درس را خواندید و به‌طریقی که گفتم خلاصه کردید و کمی تست زدید، نوبت به مرحله‌ی بعد می‌رسد (مرحله‌ای که موجب تثبیت آموخته‌ها می‌شود و باعث می‌شود دیرتر مطالب را فراموش کنید). باید بعد از گذشت حدود یک هفته، بار دیگر خلاصه‌ی خود را مطالعه کنید و اگر نیازی دیدید آن‌ را تکمیل نمایید و بعد از آن اگر خواستید می‌توانید برای افزایش تسلط، تعدادی تست بزنید. هر بار که خلاصه‌ی ادبیات را می‌خوانید، دور نکته‌های مهم‌تر و آن‌هایی که زودتر فراموش شده‌اند خط بکشید و هر بار با رنگ متفاوتی این کار را انجام دهید تا برای‌تان کاملا مشخص شود. بدین‌ترتیب مثلا لغت‌های مهم را هر بار خلاصه و خلاصه‌تر کرده‌اید و می‌توانید در زمان‌هایی که وقت کم‌تری دارید فقط آن‌هایی که دورشان خط کشیده‌اید را بخوانید و در غیر این صورت همه را مطالعه کنید.

پس توجه کنید که:

1) قبل از شروع خلاصه‌نویسی همان‌طور که در روش مطالعه‌ی ادبیات گفتم حتماً تمام موارد را در کتاب خود مشخص کرده و نکته‌برداری کنید.

2) خلاصه‌ی درس ادبیات را در 5 مبحث ذکر شده در بالا انجام دهید و مطمئن باشید بسیار به دردتان خواهد خورد.

3) پس از تکمیل خلاصه، تست‌زنی و وقفه‌ی یک‌هفته‌ای بار دیگر خلاصه‌تان را مرور کنید.

4) هر بار که خلاصه را می‌خوانید نکته‌های مهم‌تر را با رنگ‌های متفاوت مشخص کنید.

چند نمونه از خلاصه‌های ادبیات خودم در سال گذشته را نیز برای‌تان گذاشته‌ام؛ البته فقط به‌عنوان نمونه‌اند و توجه داشته باشید که خلاصه‌ی هرکس فقط به درد خودش می‌خورد. حتما خلاصه بنویسید مخصوصاً در درس ادبیات که بسیار به من کمک کرد.

چند نمونه از خلاصه‌برداری درس ادبیات:


خلاصه‌نویسی عربی

الف) نوشتن خلاصه

همان‌طور که در مقاله‌ی شیوه‌ی مطالعه‌ی عربی گفتم، در مرحله‌ی اول مطالعه‌ی عربی می‌بایست قواعد را بخوانید و خلاصه‌ کنید و بعد از آن نکته‌های تست‌هایی که می‌زنید را به آن اضافه کنید. من برای خلاصه‌نویسی عربی چند قسمت را به شما توصیه می‌کنم:

1) اولین قسمت از خلاصه‌ی عربی، مبحث ترجمه می‌باشد. برای نوشن خلاصه‌ی این قسمت می‌توانید برخی لغت‌های سخت که خیلی فراموش می‌کنید را در یک صفحه بنویسید. همچین معنا و زمان برخی از فعل‌ها نیز مهم است مثلاً
«کَانَ یَکْتُبُ -> می‌نوشت -> ماضی استمراری».

2) قسمت دیگری از خلاصه‌ی عربی شما باید قواعد کلی و نکته‌های ریزی باشد که دانستن آن‌ها ضروری است مثلاً قواعدی مثل نحوه‌ی ساختن فعل امر، انواع اسم مشتق، انواع معرفه، اسم‌های غیرمنصرف و …. سعی کنید تمامی این‌ها را به‌صورت شماره‌وار و به‌صورت نموداری در خلاصه‌ی خود بیاورید. لازم نیست زیاد توضیح دهید. فقط به‌صورت تیتروار مثلاً انواع اسامی مشتق را بنویسید و توضیحات در ذهنتان باشد و با دیدن آن تیترها توضیح‌ها را به یاد آورید و در ذهن خود بگویید.

3) من در خلاصه‌ی خود، یک قسمت دیگر داشتم و آن هم «نکات» نام داشت. نکته‌های ریز مثلاً در حد یک خط که یا در جزوه می‌دیدم یا در تست‌ها به آن برمی‌خوردم را در این قسمت وارد می‌کردم. یعنی به هر نکته یک شماره می‌دادم و پشت سر هم می‌نوشتم طوری که مثلاً در هر خط یک نکته می‌نوشتم و حدودا 20 نکته در یک صفحه می‌نوشتم.

* اگر خلاصه‌ی شما این 3 قسمت را داشته باشد تقریبا کامل است. فقط می‌ماند این که چه‌گونه این 3 قسمت را بنویسید.

* سعی کنید خلاصه‌وار بنویسید طوری که کوتاه باشد و هر بار سریع بتوانید تمام آن را مطالعه کنید. می‌توانید یک نمونه از خلاصه‌های من را (فقط به‌عنوان نمونه) در انتهای این مقاله مشاهده کنید.

ب) استفاده از خلاصه

من هر بار که می‌خواستم عربی را مرور کنم، ابتدا یک بار خلاصه‌ام را می‌خواندم. هر چند همه‌چیز را در خلاصه ننوشته بودم اما با نگاه کردن یک مطلب، توضیحات آن را نیز به خاطر می‌آوردم. اگر یادم رفته بود به جزوه نگاهی می‌انداختم تا یادم بیاید و اگر لازم می‌دیدم، قسمتی که فراموش کرده‌ام را به خلاصه می‌افزودم.

ابتدا آن قسمت از عربی را که قصد مرور دارید (به‌نحوی که در شیوه‌ی مطالعه‌ی عربی گفتم)، مطالعه کنید و 2، 3 روز بعد از همان مبحث تست بزنید.در هفته‌های آخر نیز سعی کنید حتما هفته‌ای یک بار (مثلاً ابتدای هفته) کل خلاصه‌تان را بخوانید و در انتهای هفته، یک آزمون جامع عربی بدهید. سرعت خود را با زدن تست‌های مختلف و مرور بیش‌ترِ خلاصه‌ها افزایش دهید تا در روز کنکور خیالتان از عربی راحت باشد. مطمئن باشید می‌توانید.

یک نمونه از خلاصه‌برداری درس عربی:


خلاصه‌نویسی زبان انگلیسی

در مورد خلاصه‌نویسی زبان، مطلب خاصی برای گفتن ندارم. فقط حتماً مرحله‌های زیر را پیش از خلاصه‌نویسی رعایت کنید:

1) ابتدا باید یک بار کل درس را با دقت بخوانید و لغت‌ها و قواعد مهم را مشخص کنید.

2) پس از مشخص کردن لغت‌ها و قواعد و سپری شدن چند روز، کمی تست بزنید و دوباره سراغ متن کتاب بروید. این بار لغت‌ها را در قسمتی از خلاصه و قواعد را در قسمتی دیگر از خلاصه‌ی خود وارد کنید.

3) می‌توانید یک قسمت از خلاصه‌ی زبان انگلیسی را به نکته‌های متفرقه اختصاص دهید. مثلا نکته‌هایی که در متن درس‌ها به آن برمی‌خورید یا مثلا نکته‌های ترکیبی و …

4) وقتی خلاصه نوشتید، سعی کنید حداقل هفته‌ای 2 روز و روزی 45 دقیقه خلاصه‌ی زبان و به‌خصوص لغت‌ها را مرور کنید. آن قدر این کار را انجام دهید تا تقریبا تمام کلمه‌ها را با کاربردشان حفظ شوید.

5) در خلاصه‌ی خود، برای هر لغت سعی کنید حتما معنی‌های مختلف آن را بیاورید و حتی یک مثال نیز از هر کدام بزنید. سعی کنید اگر هم معنی یا متضادی نیز برای آن می‌شناسید یا در جایی دیدید حتما بنویسید تا دایره‌ی لغتتان گسترده‌تر شود.

چند نمونه از خلاصه‌برداری درس زبان انگلیسی:


خلاصه‌نویسی دیفرانسیل، ریاضی پایه و آمار

خیلی از بچه‌ها فکر می‌کنند نمی‌شود درس‌های ریاضی را خلاصه‌برداری کرد و برای همین این کار را نمی‌کنند. من هم در ابتدا تا حدی حرف آن‌ها را قبول داشتم اما اگر توضیحات من را گوش دهید شاید نظرتان عوض شود. همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی ریاضی به شما گفتم، ریاضی را باید فهمید و بعد از آن خلاصه نوشت. شما وقتی ریاضی رامی‌فهمید، دیگر کم‌تر امکان دارد آن را فراموش کنید. فقط لازم است برخی از فرمول‌ها و نکته‌های ریز که در تست‌ها به آن برمی‌خورید را در خلاصه‌ی خود یادداشت کنید. زیرا اگر خلاصه ننویسید، دفعه‌های بعد برای مرور یا مجبورید کل جزوه را ورق بزنید و یا اصلاً مرور نکنید! در صورتی که اگر خلاصه داشته باشید، فقط حدود 5 دقیقه آن را مرور می‌کنید و سپس به سراغ تست‌زنی می‌روید.

پس مراحل زیر را دنبال کنید:

1) اول از همه باید همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه گفتم، درس را خوبِ خوب یادگرفته باشید.

2) به تعداد لازم تست آموزشی بزنید تا یادگیری‌تان کامل شود و هم‌چنین با نحوه‌ی طرح تست نیز آشنا شوید.

3) بعد از گذشت چند روز، یک بار دیگر جزوه و کتاب را ورق بزنید و نکته‌های مهمی را که احساس می‌کنید با این که یادگرفته‌اید، امکان دارد فراموش کنید، در خلاصه وارد کنید. می‌توانید چند نمونه از تست‌ها و یا نکته‌های مهم آن‌ها را نیز در خلاصه‌ی خود وارد کنید.

4) به مرور زمان اگر در تست ها نکته‌ی جالبی دیدید به خلاصه‌ی خود اضافه کنید تا تکمیل‌تر شود.

اگر این مراحل را انجام دهید، یک خلاصه‌ی بسیار کامل خواهید داشت. البته شاید در درس آمار و ریاضی 2، بتوانید سریع‌تر این کارها را انجام دهید. مثلا من فرمول‌های آمار را در یک صفحه جا داده بودم و هر بار فقط آن را مرور می‌کردم و اگر لازم بود تعدادی تست می‌زدم. هم‌چنین با خلاصه‌نویسی فرمول‌های مثلثات و تصاعد نیز، کلی در وقت صرفه‌جویی خواهید کرد!

اما در درس دیفرانسیل و یا ریاضیِ تجربی مسأله‌ی یادگیری بسیار مهم است. وقتی کاملا یادگرفتید، برخی از نکته‌های مهم را در خلاصه‌ی خود بیاورید و هر بار پس از مطالعه‌ی دیفرانسیل و یا ریاضیِ تجربی تست بزنید. تست‌زنی خیلی اهمیت دارد و می‌توانید از تست‌ها نیز نکته‌هایی را به خلاصه‌ها اضافه کنید. اگر احساس می‌کنید بعد از مرور خلاصه، خوب تست‌ها را پاسخ نداده‌اید، می‌توانید بار دیگر جزوه را بخوانید؛ اما بدانید اگر خوب در ابتدا درس را یاد گرفته باشید و خوب خلاصه کرده باشید، خیلی کم پیش خواهد آمد که به این مشکل برخورد کنید و نتوانید به‌خوبی تست‌ها را پاسخ دهید. پس یادگیری اولیه و خلاصه‌نویسی را بسیار جدی بگیرید.

ریاضی

چند نمونه از خلاصه‌برداری درس دیفرانسیل و آمار:


خلاصه‌نویسی گسسته و جبر و احتمال

شاید خلاصه‌نویسی گسسته به اهمیت هندسه‌ی تحلیلی نباشد اما اگر مطالب را به‌خوبی بار اول یاد بگیرید و بار دوم شروع به خلاصه‌نویسی از نکته‌های مهم کنید، مقدار بسیار زیادی در وقت صرفه‌جویی کرده‌اید و مرتبه‌های بعد با نگاه کوتاهی به خلاصه‌ها و مقداری تست مروری، کل مطالب گسسته و جبر و احتمال را یادآوری می‌کنید. زیاد مته به خشخاش نگذارید و طوری خلاصه بنویسید که بتوانید آن را سریع مرور کنید. از ذکر جزئیات و اثبات‌ها و فرمول‌های بدیهی خودداری کنید. بدین ترتیب مثلاً برای من، هر فصل گسسته حدود 1 ورق شد که یعنی در مجموع کل گسسته حدودا 4 ورق شده و در اواخر سال هر بار در حدود کم‌تر از نیم ساعت کل آن را مرور می‌کردم و بعد از یکی دو روز تست می‌زدم و هیچ مشکلی هم نداشتم. در صورتی که اگر خلاصه نداشتم شاید همین نیم ساعت به 2 ساعت تبدیل می‌شد.

تقریباً بخش‌های مختلف گسسته و جبر و احتمال شیوه‌ی مطالعه و خلاصه‌ی یک‌سانی دارند فقط با این تفاوت که برخی بخش‌ها نکته‌های حفظی بیش‌تری دارد و برخی بخش‌ها بیش‌تر نیاز به یادگیری و تست‌زنی دارد.

* خلاصه‌تان لازم نیست کاملِ کامل باشد؛ بلکه طوری باشد که با خواندن آن بتوانید اکثر مطالب مهم را یادآوری کنید و به مقدار زیادی از تست‌‌ها پاسخ دهید. اگر خوب درس را یاد گرفته باشید و همین گونه هم خلاصه‌نویسی کرده باشید، مطمئنا در زمینه‌ی تست‌های گسسته هیچ مشکلی نخواهید داشت. اگر مشکل دارید، بدانید حداقل یکی از این 2 کار را به خوبی انجام نداده‌اید، هنوز هم دیر نشده است، وقت دارید؛ پس بار دیگر تلاش کنید.

نمونه‌ای از خلاصه‌برداری گسسته:


خلاصه‌نویسی هندسه‌ی پایه و هندسه‌ی تحلیلی

الف) هندسه‌ی پایه

همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه نیز گفتم، خلاصه‌ی هندسه‌ی پایه چندان موضوع خاص و سختی نیست. فقط کمی فرمول‌ها و نکته‌های مهم را که فکر می‌کنید فراموش می‌کنید بنویسید. قسمت مهم‌تر هندسه‌ی پایه یادگیری و حل سؤال‌های مختلف می‌باشد؛ یعنی تا می‌توانید سوال حل کنید. قبل از هر بار مرور و تست‌زنی می‌توانید یک دور خلاصه‌تان را نگاه کنید.

ب) هندسه‌ی تحلیلی

همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی هندسه‌ی تحلیلی نیز به شما گفتم خلاصه‌ی هندسه‌ی تحلیلی خیلی خیلی مهم است. چون این درس فرّار است و زود از خاطر می‌رود. نوشتن یک خلاصه‌ی خوب و استفاده‌ی به موقع از آن به صرفه‌جویی در وقت و یادگیری به‌تر کمک فراوانی می‌کند. بعد از 2، 3 بار مطالعه‌ی جزوه و کتاب و حل تمرین‌ها، شروع به خلاصه‌نویسی کنید. فقط کافی است مطالب مهم و نکته‌های فرار را بنویسید و طبقه‌بندی کنید. مثلا در فصل خط و صفحه،‌ فرمول‌های فاصله‌ی نقطه از صفحه، نقطه از خط، دو خط موازی، دو خط متنافر و … را به‌صورت لیست‌وار و شماره‌وار بنویسید. البته لازمه‌ی این خلاصه‌نویسی این است که بار اول کامل یاد گرفته باشید و سپس خلاصه‌ای از نکته‌هایی را که یاد گرفتید و فکر می‌کنید ممکن است فراموش کنید را بنویسید. برای نمونه یکی از خلاصه‌های هندسه‌ی تحلیلی خودم را در انتهای این مقاله آورده‌ام.

به‌طور کلی توجه کنید که:

1) یادگیری اولیه در درس هندسه‌ی تحلیلی خیلی مهم است.

2) پس از یادگیری اولیه، نکته‌های مهم و فرمول‌های حفظی را به صورت لیست بنویسید.

3) خلاصه‌ی شما نباید مفصل باشد؛ بلکه فقط نکته‌ها را ذکر کنید و جزئیات باید در ذهن شما باشد.

4) می‌توانید چند نمونه سوال را نیز در انتهای خلاصه‌ی خود بیاورید تا هر بار که خلاصه را می‌خوانید ایده‌ی آن سوالات نیز مرور شود.

5) هر بار که خواستید مرور کنید ابتدا یک نگاه به خلاصه‌تان بیندازید و سعی کنید مطالب را یادآوری کنید. اگر مدت زیادی از مرور قبلی گذشته و احساس می‌کنید یادتان نمی‌آید، به جزوه بازگردید. در غیر این صورت پس از 2، 3 روز سراغ تست‌زنی بروید.

6) خلاصه‌نویسی در هندسه‌ی تحلیلی را خیلی جدی بگیرید (البته به شیوه‌ی درست)، چون به من که خیلی خیلی کمک کرد. مطمئنم به شما هم کمک خواهد کرد.

اگر سوالی داشتید در همین‌جا مطرح کنید. به امید موفقیت شما عزیزان.

نمونه‌ای از خلاصه‌برداری هندسه پایه و هندسه تحلیلی:


خلاصه‌نویسی فیزیک

همان طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی فیزیک هم گفتم، خلاصه‌نویسی فیزیک خیلی به من کمک کرد. وقتی درس فیزیک را خواندید و تمرین‌ها را حل کردید، شروع به نوشتن فرمول‌ها و نکته‌های مهم در خلاصه‌ی خود بکنید. لازم نیست جزئیات را بنویسید؛ بلکه فقط فرمول‌های کلی را بنویسید و طوری بنویسید که با دیدن آن فرمول در خلاصه، بتوانید جزئیات آن مثلا واحدها و کاربرد فرمول‌ها را یادآوری کنید.

من در خلاصه‌نویسی درس فیزیک،‌ تقریبا فقط فرمول‌ها را می‌نوشتم؛ چون خلاصه‌نویسی نهایی را وقتی آغاز می‌کردم که درس را کامل فهمیده بودم و مسئله‌های زیادی را از آن حل کرده بودم. پس فقط فرمول‌هایی را می‌نوشتم که احساس می‌کردم ممکن است فراموش کنم. شیوه‌ی استفاده از خلاصه‌نویسی فیزیک هم نسبتا مهم است. همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی فیزیک هم گفتم، بعد از عید تقریبا فقط خلاصه‌های فیزیک را می‌خواندم. قبل از آن نیز هر بار نیاز به مرور می‌دیدم و احساس می‌کردم مطالب را فراموش کرده‌ام،‌ یک بار خلاصه و فرمول‌ها را می‌خواندم و بعد از آن سراغ تست‌زنی مروری می‌رفتم (به صورت مضربی). به شما هم توصیه می‌کنم برای مرورهای خود حتما از خلاصه‌ها استفاده کنید. مثلا 15 دقیقه خلاصه را مرور کنید و بعد از آن 1 ساعت تست بزنید. اگر دیدید خیلی ضعف دارید و مطالب را فراموش کرده‌اید، بدانید باید زودتر مرور می‌کردید؛ پس بار دیگر سراغ جزوه و کتاب بروید و سعی کنید مطالب را یادآوری کنید. البته اگر دوره‌های مروری خود را درست انتخاب کنید قطعا هیچ وقت احساس نمی‌کنید لازم است بار دیگر کتاب و جزوه را بخوانید و با یک مرور خلاصه و تست‌زنی به تسلط کامل خواهید رسید. پس خلاصه‌نویسی فیزیک را جدی بگیرید و بدانید به شما خیلی کمک خواهد کرد.

نمونه‌هایی از خلاصه‌های فیزیک خودم در سال قبل را در این جا آوردم:


خلاصه‌نویسی شیمی

همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه‌ی شیمی هم گفتم باید برای مطالعه‌ی شیمی تمام نکته‌های جزوه و کتا‌ب‌های کمک‌درسی را در کتاب خود وارد کنید و حتی نکته‌های کتاب را نیز در حاشیه‌ی کتاب خلاصه‌برداری کنید. الان می‌خواهم این موردها را توضیح دهم:

1) بار اولی که می‌خواهید یک فصل شیمی را بخوانید سعی کنید هم از کتاب، هم از جزوه و هم از کتاب کمک‌آموزشی بخوانید. نکته‌های جزوه و کتاب کمک‌‌آموزشی را بعد از این که کاملا یاد گرفتید، در کتاب درسی به‌طور خلاصه‌وار وارد کنید، طوری که دفعه‌ی بعد با دیدن آن نکته، مطلب‌های مربوط به جزوه یادتان بیاید. مختصر بنویسید و فقط به‌صورت نکته‌ای. البته اگر گاهی توضیح بیش‌تری نیاز دارد، بنویسید ولی سعی کنید مختصر باشد.

2) نکته‌های مهم خودِ کتاب درسی را هم در حاشیه‌های کتاب به‌صورت طبقه‌بندی شده بازنویسی کنید؛ مثلا در یک قسمت خالی صفحه می‌توانید چند نکته‌ی مرتبط از جاهای مختلف کتاب را کنار هم بنویسید تا درس را بهتر درک کنید.مثلا من یادم می‌آید در صفحه‌ی خالی بین فصل 4 و فصل 5 شیمی 2، تمام ترکیب‌های آلی را که احساس می‌کردم ممکن است با هم اشتباه کنم نوشته بودم؛ مثلا حتی فرمول آسپیرین، سالیسیلیک اسید و … را نیز به هم‌راه کاربردها و نکته‌های حاشیه‌ای نوشته بودم.

3) من برای شیمی 2 و شیمی پیش‌دانشگاهی، علاوه بر کاری که در مرحله‌های قبل گفتم، خلاصه‌نویسی هم کردم؛ یعنی در چند ورق نکته‌های مربوط به آن‌ها را به‌صورت طبقه‌بندی شده نوشتم که نمونه‌ای از آن در انتهای مقاله قرار دارد. البته آن‌قدر که نوشتن مطالب در کتاب درسی و مرور از روی کتاب درسی در اواخر سال به دردم خورد، خلاصه‌ها به دردم نخورد ولی آن‌ها نیز برای طبقه‌بندی به‌تر مطالب در ذهنم و برخی مرورهایی که برای آزمون‌ها می‌کردم، خیلی مفید بودند.

4) برای مطالعه‌ی شیمی و نکته‌برداری، همان‌طور که در شیوه‌ی مطالعه نیز گفتم به شکل‌ها و نمودارها توجه ویژه‌ای بکنید و یکی از دلیل‌هایی که برای مرور شیمی، خلاصه‌نویسی کافی نیست، همین شکل‌ها می‌باشد. هنگام نکته‌برداری در کتاب حتما شکل‌ها و توضیح‌های آن‌ها را طوری مشخص کنید که در مرورهای بعدی و مخصوصا مرورهای نزدیک کنکور، آن‌ها را از قلم نیندازید. البته برای طبقه‌بندی مطالب خلاصه‌ها خیلی به دردتان می‌خورد، هم خلاصه‌هایی که در ورق‌های جداگانه می‌نویسید و هم خلاصه‌هایی که در حاشیه‌ی کتاب درسی می‌نویسید.

* طوری نکته‌برداری کنید که وقتی بعدا خواستید مرور کنید، اگر زیاد وقت نداشتید بتوانید سریع فقط نکته‌هایی که خودتان مشخص کرده‌اید را بخوانید. از همین الان این کار را جدی بگیرید و قطعا فایده‌های آن را چند ماه بعد خواهید فهمید.

نمونه‌ای از خلاصه‌برداری شیمی پیش‌دانشگاهی:


 

به امید موفقیت شما عزیزان
سعید تجریشی تابستان ۱۳۹۰

منبع : انتشارات فار




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

گاهی به نظر می رسد آرزوهایت دست نیافتنی است و تصمیم می گیری آنها را کنار بگذاری. اما خدا می گوید:” هر چیزی امکان پذیر است.” از خدا کمک بخواه . راضی به رضای خدا باش . بگذار تا عشق خداومندی تمام وجودت را در بر گیرد و به تو نیروی تازه بخشد. خدا راهنمایی لازم را به تو خواهد کرد. راهت را نشان می دهد و آتش امید را در قلب تو روشن خواهد کرد و اگر در راهی که می روی احساس پوچی کردی،یادت باشد که می توانی پرواز کنی. این زندگی توست، پس می توان خیلی کارها بکنی. ازت میخوام که اگه به هر دلیلی کنکور 91 رو گذاشتی کنار بهش برگرد .حتی شده کلا رو 15 تا سوال دین و زندگی و 5 سوال ادبیات و 10 تا زبان سرمایه گذاری کن . رو چند تا مبحث . فقط همونا رو بخون و سر کنکور به خودت بگو قراره فقط به همینا جواب بدم . اینکار پایانی به سستی های تو خواهد بود وگرنه هیچچیز عوض نمیشه. اگرم از عملکرد خودت تا الان راضی نیستی و یا از قسمت هایی از این زندگی یکساله که واقعا” خودت نبودی میترسی که کار دستت بده، نگران نباش ؛ خودت باش . حمله نکردی… اشکال نداره . به حمله امتیاز نمیدن، برو جلو و گل بزن.




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

علیرضا ابتدا همه کارهای کوچک و کم اهمیت را انجام داد . ابتدا غذای مفصلی خورد، چرا که اعتقاد داشت در حین مطالعه باید انرژی لازم را داشته باشد. طبیعتا” بعد از خوردن زیاد آدم خواب آلو میشه….پس رفت ی استراحتی بکنه و بعد بیاد با تمرکز و دقت بالا درس خوندنش رو شروع کنه . پس از بیدار شدن و صرف چای به سمت اتاق مطالعه رفت . چشمش به روزنامه ای که برادرش همین امروز صبح خریده بود افتاد و تصمیم گرفت نگاهی به آن بیاندازد …خب همه شما میدانید که چقدر تیتر یک روزنامه های ورزشی برای جوانان ( آقاپسرها) اهمیت داره . پس از جویا شدن از احوال نوه های دنیزلی و رعایت نکردن سقف قراردادها در فصل جدید نقل و انتقالات و …. چشمش به اتاق شلخته اش افتاد و تصمیم گرفت یکبار هم که شده غرغر شنیدن خواهرش را تحمل نکند و اتاق مشترکشان را مرتب کند. حالا نوبت برنامه ریزی بود که از چه درسی شروع کند و بخواند . چشمش به رتبه تک رقمی چسبیده شده به روی دیوار افتاد و اسکناس 50 تومانی زیر شیشه میزش را دید . در هپروت خود سیر میکرد که به صدای نان خشکی گذارا از محله حواسش سرجاش اومد . از یکی از دوستانش شنیده بود که موسیقی بی کلام قدرت فعالیت ذهن را زیاد میکند ، پس ….؛ بعد از مرتفع کردن دیگر موانع و انتظار اینکه ساعت هر چه زودتر دقیقا” 16 شود تا رند کارش را شروع کند، برای مطالعه با خلوص نیت سمت ریاضی رفت . دست و پا شکسته چیزهایی خوند ولی خب میدونید که اون لحظه حس ریاضی نبود … عربی هم که جزوه ام خوب نیست . پس گزینه یخچال را برای نوشیدن آب انتخاب کرد . چند پیامک و قدری تقکر …. ساعت17 شد . او… بله بذار برم سایت افشار ببینم آنلاین هست یا نه …. بعد از گذشت 30 دقیقه وبگردی و انتظار برای آنلاین شدن افشار، سوالات این کنکوری فرهیخته از مشاور شروع شد … و ای وای و ای کاش که بازهم شب شد و 21 ام روز تابستان رفت .

 

اولین گام در مسیر موفقیت باور موفقیت است. نه اینکه خیلی سطحی با خود بگویید موفق خواهید شد و دیگر تمام! باور موفقیت باید جزئی از وجود و ملکه ذهنتان باشد تا به آن برسید. در زمینه کنکور گاهی نیاز به صیقل دادن باورها و ترمیم انگیزه ها با دست زدن به کارهای عجیب و غریب داریم. یک روز خارق العاده، یک نمره تراز خوب، ی اعتماد به نفس عجیب و ….

پس باورهای بزرگ در جهت رسیدن به آرزوها، باید قدرت برانگیختن روان انسان را داشته باشد.

دوست ندارم تئوریته صحبت کنم ولی برخی حرف ها در قالب گفتمان خودمانی نمیگنجه و باید جو رسمی تر بشه ؛ اما بازهم سعی می کنم تا فضا همراه با تخلیه هیجانات (حس و حال) باشه . اصلا ی سوال ؟

چرا درس میخونی و مهمتر از اون اینکه چرا میخوای در کنکور شرکت کنی ؟

چون بقیه هم همین کار رو می کنن ؟ / چون دوستان شما میخوان کنکور بدن ؟ / چون پدر و مادرت ازت خواستن ؟ / چون اگه کنکور ندی ، پس چیکار کنی ؟ و ….

هدف ….؟ عجب کلمه شیرینی … از هر کسی بپرسی حداقل یکبار تو عمرش داشته ولی از اغلب بپرسن نشده که نشده …

چه تاسف بار … نرسیدن ، جا موندن ، هدف … مگه هدف نداشتم …پس چی شد ؟ کی از دستم گرفتش ؟ نه … نه .. نه … هدف دارم …میخوام کنکور بدم … برای رتبه 1،10،100،1000 و رشته های ایده آل تاپ ترین دانشگاه ها …او …. پس که اینطور … پس تو هدف داری …بله که دارم / میشه بهم نشونش بدی ؟ نشونش بدم ؟ آره … هدفت رو میخوام ببینم . زده به سرت پسر !! هدفم رو میخوای ببینی . هدف که دیدنی نیست .. رسیدنی هست . آهان … صحیح ..پس اونوقت از کجا معلوم که تو هدف داری و من ندارم ؟ ن م ی د و ن م ( نمیدونم)

 

همه ما در زندگی مون زمان هایی بوده که تا توانسته ایم وقت تلف کرده ایم . خیلی وقت ها هم حس و حال انجام یک کار مهم و تکلیف خاص رو نداشتیم و مدام اون رو پشت گوش انداخته ایم. درس خواندن در دوران مدرسه نیز گاهی اینطوری بوده. خیلی وقت ها درس را مثل آذوقه مورچه ها در تابستان انبار کرده ایم و سپس در فصل امحان اونا رو یکدفعه خوندیم . حالا میخوایم برای کنکور درس بخونیم. امسال سال سرنوشت هست… رقابت علمی برای تعیین رتبه و رشته و دانشگاه و شغل و آینده و …. پس باید قبول کنیم که شرایط فعلی خاص هست و دیگر جای این دست و آن دست کردن نیست.بایستی کار کرد ، کار اساسی . آستین هارو بالا زد و شروع کرد. پس اگر میخواهید رتبه خوبی بیاوردی از همین الان مثل یک کنکوری موفق رفتار کنید. لذت خیال در این است که بدون تلاش به آنچه میخواهید می رسیم؛ اما دنیای واقعی سخت گیر و واقع گرایانه رفتار میکند. عده کسانی که میخواهند رشته و دانشگاه خوب قبول بشن کم نیست. کنکور یعنی تعیین شایستگی دانش آموزی که میخواهد در دانشگاه تحصیل کند . ملاک این تعیین شایستگی تا حد زیادی اکتسابی بوده و هر کدوم از شما میتونید با پرورش نقاط مثبت در جهت هدف به این سطح نزدیک تر بشین. کنکور یعنی تمرین،تلاش مستمر،پشتکار،امید،مسئولیت پذیری و رسیدن به احساس ناب اعتماد به نفس واقعی. اینکه در رویا و خیال به دنبال رسیدن به اهداف بلند مثل رتبه خوب در کنکور باشی، اما هیچ تغییر خاصی در رفتار تحصیلی و مطالعاتی خودت ایجاد نکنی، دیوانگی است؛ این روزها جای خیلی چیزها باهم عوض شده و یکی از اون خیلی چیزها هم همین داشتن خیال پردازی و یا در بیان دیگه همون تفکر مثبت قبل از شروع کار هست. کسی رد نمیکنه که داشتن هدف و دید مثبت در گام نخست حس خوشاید حرکت رو به وجود میاره ؛ البته اگر در باطن حرکتی باشه . خیلی از کنکوری ها دوست دارن هر وقت که به هدف فکر کردن اون رو برای خودشون دست یافتنی ببین و به قولی خودشون رو در لباس دانشجویی فلان رشته و دانشگاه خاص متصور میکنن. این تفکر مثبت بجای اونکه همانند استارت ماشین فقط چند لحظه باشه و بعدش ما حرکت ناشی از این حرکت رو ببینیم، متاسفانه خوش خوشان بعضی بچه ها میشه . ( فکر کن راننده ای که دستش رو از استارت زدن و سوئیچ ماشین بر نمیداره) به نظرت چی میشه ؟ ی مدتی استارت میزنه ولی بعدش استارت میسوزه … مثل دانش آموزی که با تعلل تا چند ماه اول هدف رو برای خودش دست یافتنی میدونه ولی کم کم این حس جای خودش رو به تردید میده . بارها گفته ام و بازهم بارها و سال ها و به دفعات می گویم … هدف یک مسیر هست . هدف یک زندگی هست . هدف نشون دادن تمام عمق وجود و عشق و علاقه هست . هدف در زمان نمیگنجه . هدف باید خودش رو هر لحظه نشون بده . هدف رو باید طوری هدایت کنی که تا آخرین روز کنکور با فکر کردن بهش انرژی بگیری . این جمله آخرم خیلی مهم بود . بچه هایی که یک بار حداقل کنکور دادن میدونن که چی میگم . وقتی از میانه های راه با فکر کردن به هدف قلبت تند تند به تپش میفته … کف دستات عرق میکنه و فکر کردن بهش باعث استرس تو میشه …. واقعا چرا ؟ چرا هدف متعالی الان تو میتونه اینجوری بشه ؟ جان کلام در اینجا نهفته شده که بدونی، هنگامیکه مصمم به عمل میشی، تردیدها رو باید کنار بذاری و کارت رو شروع کنی . باید سعی کن همون شخصیت ایده آل در ذهنت رو اینبار با عمل نشون بدی و از این پس ذوق و شوق بیشتر در تو وقتی به وجود بیاد که تو کارت بیشتری رو انجام میدی . احساس اینکه لحظه به لحظه به سمت هدف نزدیک بشی بهت جان دوباره بده و از اینکه انقدر فوق العاده ای به خودت افتخار کنی. اینجاست که اون احساس خوب نشات گرفته از عمل گرایی بهت سوخت لازم برای پیمودن مسیر یک هدفبزرگ رو میده و میتونی یکسال در ایده آل ترین حالت ممکن تلاش کنی . اگه نمرات مدرسه و معدلت پایین بوده ، اگه سال گذشته رتبه ای که آوردی ناامید کننده بوده و به تو گفتن که امسال رتبه خوبی نخواهی داشت … ( فقط بخند ) خنده ای از جنس عزم و اراده و همت ؛ و کاری کن حتی فراتر از معدل 11 بشی که در کنکور 3 رقمی شد . اینا همه به تو بستگی داره . بستگی داره که بدونی و بخوای با همین دانش ها و داشته ها کار رو شروع کنی و امیدوار باشی که مرحله به مرحله پیشرفت کنی. باید طوری تلاش کنی تا انتساب لقب فرد هدفمند به تو بیجا نباشه و هر گوشه ای از زندگی تو رو که نگاه می کنن ، رنگ و بویی از این هدف رو ببینن . مسیر ، مسیر عشق هست و در راه عشق باید تا پای جان رفت . ی شروع فوق العاده مثل پرتاب درست اولین پرنده به سمت خوک ها ( انگیری بردز) میتونه به باور های تو صیقل بده . برای شروع خوب اگه میبینی ایده آل های زیادی داری ( باید فلان رتبه و رشته بشم ) ولی در عمل دست رو دست گذاشتی ، خودت و افکارت و ایده آل هات رو خرد کن و از صفر همکام با عملکردت آرزو کن و جلو بیا و از نو و حقیقی خود متعالیت رو بساز .

موفق و پیروز باشی




تاریخ: جمعه 6 ارديبهشت 1392برچسب:,
ارسال توسط زکریا حسین زائی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 15
بازدید کل : 24504
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content